1. april startet den nye anbudsperioden på kortbanenettet, der Widerøe fikk anledning til å redusere antall daglige avganger på Stokka og i Brønnøysund fra ti til fem, mot at det ble satt inn større fly, fra 39 seter slik det pleide å være, til 50 seter, med nytt anbud. Da blir det kaos.

Trafikken på Stokka vokste 15 prosent i første kvartal. Foreløpige tall indikerer at utviklingen med stor etterspørsel etter flyreiser har fortsatt i april, tross omleggingen av rutene.

Mye kaos

Etter en måned med nytt anbud avtegner det seg et bilde som innebærer mye kaos for de reisende. Saken er at Widerøe ikke setter inn maskiner med 50 seter på mer enn noen få avganger. Til alt overmål selges av og til billetter til 50-setere, som senere blir omgjort til 39-seters fly.

Dette skjedde senest torsdag kveld, forteller en tipser.

– Torsdag måtte 11 passasjerer overnatte på Værnes for så å ta fly fredag morgen opp til Sandnessjøen og Bodø. Tidligere denne uka skjedde det både med fly fra og til Sandnessjøen, slik at passasjerer måtte overnatte på hotell både på Værnes og i Sandnessjøen for å ta fly dagen etter, forteller tipseren.

– Rutene var i utgangspunktet helt på bærtur, og ting blir ikke bedre av at de setter inn mindre fly til stadighet, sier vedkommende til Helgelands Blad.

Ordfører tar affære

Nå reagerer ordfører Bård Anders Langø i Alstahaug, som først og fremst klandrer anbudskriteriene laget av Samferdselsdepartementet.

– Det nye flyrutetilbudet på Helgeland er i ferd med å lamme næringslivet, gjøre helsereiser mer komplisert og hverdagen for de som reiser mindre fleksibel, og ikke minst betydelig mer kostbart, skriver Langø i et innlegg i dagens utgave av Helgelands Blad.

Langø opplyser til Helgelands Blad at han har konferert med sin kollega i Brønnøy, som har samme opplevelse. Langø vil forfølge saken via regionråd, og fylkesråd. Han vil også ha et møte med departementet om kaoset som har oppstått.

– Jeg får svært mange tilbakemeldinger fra mennesker som er avhengige av vår lokale flyplass i forbindelse med privatreiser, jobb eller helsereiser som reagerer på dagens tilbud, og som er svært tydelig på at det tilbudet som er nå ikke fungerer, skriver Langø.

Widerøe: – Teknisk feil

Widerøe trafikkerer nå Stokka og Brønnøy med Dash 8 100 (39 seter) og Dash 300 (50 seter).

– Hvorfor benytter dere 300-maskiner så lite på Stokka og Brønnøy-rutene?

– 300-maskiner var en del av den opprinnelige anbudsproduksjonen. Nå har imidlertid Widerøe økt antall avganger, som gir fleksibilitet til å kunne benytte både 100 og 300 maskiner for tilpasse kapasitet bedre til etterspørsel. Dette vil vi fortsette med, skriver direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll, til Helgelands Blad.

– I en periode har vi hatt teknisk feil på en DH8-400 der vi har vært nødt til å benytte vår 300 som reserve. Vi har i disse tilfellene satt inn en DH100 på disse rutene. Dessverre har det gjort at vi har måtte «downsize» en del avganger, men i disse tilfellene har passasjerene fått tilbud om refusjon eller ombooking, skriver hun.

– Når vi til stadighet ser at passasjerer (som har kjøpt billett) ikke får reise, hva har dere tenkt å gjøre med det?

– Dette er ingen ønsket situasjon, men en nødløsning for å sikre at færrest mulig passasjerer blir rammet når vi får en teknisk feil. I en normalsituasjon vil vi selvsagt operere ruter med 300-maskin der dette er planlagt.

– Nå går vi inn i perioden av året med høyest trafikk, hva gjør dere for å stille kapasitet til rådighet?

– Widerøe tilpasser produksjonen til etterspørselen, og vi vil fortsette å benytte både 100 og 300-maskiner på disse rutene. Vi har allerede økt antall frekvenser ut over det kravet som anbudet setter, og vil selvsagt overvåke utviklingen i etterspørsel nøye.

– Driften etter 1. april med halvert, frekvens og smekkfulle fly, må være økonomisk svært gunstig for WF. Hvorfor kommer ikke dette passasjerene til gode med større tilbud av billig-billetter?

– Det har aldri vært så mange billigbilletter tilgjengelig på Helgeland som det har vært nå i april. Et kjapt søk på wf.no i mai, mellom Brønnøysund og Bodø, viser at det er tilgengelige lavpris- billetter daglig. Vi kjører månedlige kampanjer der Helgelandsdestinasjonene er med, der vi tilbyr enda lavere priser enn vår ordinære lavpris, skriver Silje Brandvoll i epost.