– Sørhelgelendinger ligger frampå i norsk målestokk med miljøvennlige biler, sier Bernt Rune Waagan, mekler hos Bilpartner.

Waagan opplyser at 80 prosent av bilene som blir solgt i Brønnøysund har elektrisk eller hybrid motor.

Mange har valgt å flytte fokuset til mer miljøvennlige biler, og det er flere gode grunner til å gjøre nettopp dette.

– Helelektriske og plug-in hybrid-biler er fritatt fra mange avgifter, noe som har drastisk påvirkning på prisen, påpeker Waagan.

Mye å velge i

Til tross for lavt befolkningsgrunnlag, har brønnøyværinger et godt utvalg av biler til salgs og med leasing-muligheter. Toyota Brønnøysund har én bilmodell av type ladbar hybrid, men har stort fokus på biler med ordinær hybridmotor.

Bilpartner leverer for øyeblikket 7-8 forskjellige bilmerker, mange importerte og de fleste miljøvennlige. Høylandet Auto har noen færre el- og hybrid-biler, men kan til gjengjeld tilby vare- og arbeidsbiler i dette segmentet. De har to modeller fra Nissan, én fra Mitsubishi og én fra Suzuki med hybrid eller elmotor, informerer Charles Lorentsen.

Samarbeidet med namsosavdelingen betyr at de kan få alle modeller fra leverandøren i Nord-Trøndelag.

– Etter hvert vil også Peugeot varebiler bli solgt når Johs. Blengsli & sønn, som Høylandet auto har kjøpt opp, begynner å forhandle disse, sier Charles Lorentsen.

20 år med hybrid

Toyota var det første selskapet som lanserte hybridbiler.

– For 20 år siden i år faktisk, da de lanserte Prius med hybrid, påpeker Reidar Ebbesen, som selger Toyota på Toft.

– Av hybridbiler er Yaris og Auris spesielt populære modeller, med et forbruk på cirka 0,35-0,4 liter på mila. Rav4 og C-HR er gode etterfølgere, opplyser han.

Det kommer flere spennende nyheter fra Toyota de neste årene, blant annet med den nyeste generasjonen av modellen Toyota Prius, som blir en ladbar hybrid, senere i høst.

– Det er ikke så mye forskjell fra dagens modell, men du kan kjøre 63 km i stedet for utgående modell som går cirka 25 km før den må lades. En ren elbil kommer innen to år. Det blir spennende å se hvor mange av dagens modeller som vil lanseres med denne teknologien, sier Ebbesen.