39 betalende hadde tatt turen til Forsamlingslokalet i Brønnøysund for å høre på et toppet orkester torsdag kveld.

Etter å ha åpnet med stykket «Intro», gikk de over til et stykke Vågan, opprinnelig fra Brønnøysund, kaller «Me Tarzan, you Jane».

– Det er en skarp kritikk av det norske oljeeventyret, det eventyret som er årsaken til at vi alle er her, sa han fra scenen.

Det ble tid for mye vitsing fra scenen. Foto: Simon Aldra

En litt glemsk låt

Deretter var det tur for et roligere stykke, «The Sussex pub in Essex» eller «The Essex pub in Sussex». Navnet på låten er litt usikkert.

– Det er en hyllest av engelsk musikk, som har vært inspirerende for meg, men det er også en historie om da jeg spilte min første konsert i Storbritannia, på en pub som het «The Sussex pub», som lå i Essex. Eller var det en pub som het «The Essex pub» i Sussex? Jeg husker ikke helt. Men vi fikk ett pund hver fra en fyr i en kål-hatt, som så ut som en kål. Det var ikke så mange som hørte på heller, sa han til latter fra forsamlingen.

Trampeklapp

Den neste låta var «Disco dream», som visstnok er et forsøk på å slå gjennom kommersielt, og å spille i «Junaiten», «coast til coast».

En annen morsomhet kom i form av låta «Hvilken låt ska vi inte spela nu?», som fikk navnet sitt etter forvirring på øving, da noen spurte «hvilken låt ska vi inte spela nu?».

Orkesteret og Vågan gikk av scenen ikke bare til klapp, men til trampeklapp.

Kunstnerisk leder

Ole Morten Vågan tiltrådte 1. januar som kunstnerisk leder for Trondheim jazzorkester. Der trives han godt.

– Det går veldig bra, vi skal gjøre mye og har mange prosjekt i år. Denne turneen, men har også et annet prosjekt med Skrap, vi er invitert av Chick Corea, som spilte med Miles Davis, til konserter med ham i Europa i sommer, forteller han etter konserten.

Hvert år har Trondheim jazzorkester et stipendiatprosjekt med en ung musiker som skriver for dem, i år er den rollen fylt av Espen Berg, som skal ha konsert på Moldejazz.

Luksusproblem

– Jeg har det kunstneriske ansvaret, men alle som har prosjekter kan velge egne retninger. Vi samarbeider med unge talentfulle artister på vei opp, men spiller også med veldig etablerte artister, og får også reist og presentert musikken i hele Europa.

Nå har de et luksusproblem; nemlig at de må velge mellom det de opplever som flere veldig gode prosjekter.

– Vi fortsetter arbeidet med å la folk prøve helt nye ting, under paraplyen til orkesteret. Nå drar vi til Oslo, så Rotterdam og Nijmegen, og til høsten er det turné i Tyskland.