Antallet språkkommuner dobles fra 27 til 55 kommuner, melder Kunnskapsdepartementet.

– Kommunene blir viktige forbilder i arbeidet med språk i barnehager, skoler og videregående, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

- En god start

Lise Alsaker i Dysleksi Brønnøy sier til BAnett at satsing på lese- og skriveferdigheter er viktig, og dette er en god start for forbedring og utvikling av Brønnøy-skolene.

- Vi håper at de faglige nettverkene som skal etableres også vil bidra til økt fokus på felles strukturer og retningslinjer for elever med lese-skrivevansker i klasserommet . I dag opplever mange elever med lese-skrivevansker at det er "bingoskole" der det opp til hver enkelt lærer/trinn/skole hvordan tilretteleggingen skal være. I praksis betyr det at elever med samme vansker kan få forskjellige tilbud om hjelp og tilrettelegging avhengig av hva foreldre krever og hva de forskjellige lærene kjenner til av muligheter. Dette er uholdbart og veldig kostbart - både for den enkelte elev og samfunnsøkonomisk, sier Alsaker.

Startet i fjor

Språkkommuner er del av regjeringens satsing Språkløyper - den nasjonale strategien for språk, lesing og skriving 2016-2019. Målet er å styrke språkarbeidet i barnehagene, og gjøre elever bedre til å lese og skrive.

De første språkkommunene startet opp i fjor. Nå utvider Utdanningsdirektoratet lista ved å velge ut 28 nye kommuner blant 38 søkere.

Tidlig innsats

Mange elever sliter med grunnleggende lese- og skriveferdigheter, skriver departementet. På nasjonale prøver i lesing høsten 2016 var 23 prosent av jentene og hele 28 prosent av guttene på 5. trinn på det laveste mestringsnivået. Derfor har regjeringen satt i gang en stor satsing på tidlig innsats, og Språkløyper er del av dette.

– Språk er viktig for barns lek, vennskap og læring i barnehagen, og det er avgjørende for elevers faglige og sosiale utvikling på skolen. Derfor er det flott at så mange barnehagelærere og lærere engasjerer seg i kommunene. Det gir mange spennende satsinger over hele landet, sier Røe Isaksen.

Delvis frikjøp

Utdanningsdirektoratet har lagt vekt på at språkkommunene har en systematisk og helhetlig satsing på språk, lesing og skriving i barnehager, skoler og videregående skoler. Også i år er det satt av om lag 30 millioner kroner til satsingen med språkkommuner.

Språkkommunene får tilskudd som går til å etablere og drifte lokale faglige nettverk. Lærere og barnehagelærere skal delta i disse faglige nettverkene for å utvikle nye måter å jobbe lokalt med språk, lesing og skriving i barnehage og skole. Kommunene får tilskudd til delvis frikjøp av ressurslærere. De får også faglig støtte underveis fra Lesesenteret og Skrivesenteret.