Grisebonde Per-Fredrik Bang på Vega fortviler over at Widerøes moegenfly fra Bodø til Brønnøysund fra 1. april går mye senere. Fra da av vil første bodøfly ankomme Brønnøysund klokken 11.05 - mot klokken 06.30 i dag.

Flyet som går fra Bodø til Brønnøysund grytidlig om morgenen har med seg rånesæd. Den brukes til inseminering av purker og er dermed viktig for griseoppdretternes produksjon av smågris.

- Må finne en løsning

- Det er en katastrofe for en hel næring her på Vega hvis flyet kuttes ut og vi ikke får sæden tidsnok. Dette har ikke vi fått beskjed om. Jeg fikk tilfeldigvis beskjed fra postbudet. Norsvin har heller ikke fått beskjed, sier Per-Fredrik Bang, på vegne av seg selv og andre griseoppdrettere på Vega.

- Dette kan helt klart få økonomiske konsekvenser for oss. Vi produserer 10.000 grisunger på Vega.

En ytterligere ringvirkning er samferdselstrøbbel, mener Bang.

- Hvis griseproduksjonen forsvinner kan det få store ringvirkninger ved at deler av kommunikasjonen til Vega også forsvinner. Vi må først og fremst prøve å finne en løsning, sier Bang.

Rånesæden skal oppbevares i en temperatur på mellom 15-20 grader, forteller Bang.

- Hvis ikke vi får rånesæden tidsnok, og den som et resultat av venting får feil temperatur, så er det en like stor katastrofe. Dette rammer næringslivet.

- Beklagelig

Endringen av ruteplanen fra 1. april fra Bodø skjer som et resultat av nye regler fra samferdselsdepartementet, forteller informasjonssjef i Widerøe Catharina Solli.

- Det var en ny anbudsrunde som har ført til endringene i flytilbudet. Dette er ikke noe vi har valgt. Det har vært store endringer i kravene, og basert på disse kravene har vi kommet med tilbud.

- Det er beklagelig at det rammer Bang og hans næring, sier Solli.

Hun forteller at Widerøe er i kontakt med forskjellige lokale næringsforeninger for å prøve å tilpasse eller komme fram til løsninger med de respektive aktørene.

- Vi ber om at han retter en henvendelse til oss, slik at vi kan se på hvilke eventuelle løsninger som finnes. Det skjer ikke i hvert eneste tilfelle, men etterspørsler har blitt imøtekommet tidligere.

Til syvende og sist handler rutekuttingen om endringer i reisemønstre, kapasitet og behov, sier Solli.

- På grunn av endrede reisemønstre er det ikke alle ruter som har like god kapasitet.