I går offentliggjorde regjeringspartiene sin beslutning om å bevilge 1,47 milliarder kroner til flyplass-prosjektet på Hauan i Rana over Nasjonal transportplan. Det som skulle være en jubelsak for Frp og Høyre i Nordland har imidlertid falt enkelte tungt for brystet.

- Slik jeg ser det, så er dette en fare. Noe må de gjøre for å få trafikkgrunnlaget opp på denne storflyplassen. I dag går offshoretrafikken over Brønnøysund, og jeg ser at offshore-økningen som kommer er nevnt flere steder i markedsføringsmaterialet for Polarsirkelen, og da tenker jeg at det er helt naturlig at de vil se på dette i framtiden. Dette må vi være obs på, når vi ser framover, sier Finseth.

- Flyplassen for stor, og argumentene likeså

- Jeg er overhodet ikke enig med ham i at det må bygges en storflyplass på Hauan. Jeg tror både Frp og Høyre vil tape masse velgere på dette her. Mo trenger ny flyplass, uten tvil. Men når de påstår at dette blir et løft for hele Helgeland, ja da må jeg si at det på godt nordnorsk er tøv, sier Finseth.

- Det som er litt morsomt i dette, det er at fylkeslaget til Frp gikk imot dette. Tolv kommuner i Nordland har gått imot dette her. Det som skjer her er at stortingspolitikerne går imot sine egne, de lytter ikke til sine egne. Jeg må personlig si det at for Sømna Frp så framstår dette som meget merkelig.

Mener mellomkategori holder

Han mener det holder med store flyplasser i Bodø og Trondheim.

- Folk på Sør-Helgeland har i overkant av 30 mil til Værnes. Fra Mo i Rana til Bodø er det 25 mil. For oss er ikke Rana nærmere, med tanke på veistandarden. De vil heller ikke få samme tilbud på Hauan som på Værnes, sier Finseth.

Han mener Rana kunne fått en mellomkategori-flyplass, og at resten av pengene kunne gått til å oppgradere også Brønnøysund til mellomkategori.

- Da kunne begge flyplasser tatt ned type Q400 eller de nye embraerflyene som Widerøe har kjøpt.

Som lokalpolitiker på vei inn i en valgkamp for Frp, så er Finseth nå veldig skeptisk til hvordan han skal gå frem.

- Her går stortingspolitikere tvert imot sine egne. Det kommer til å bli en merkelig opplevelse. Både med flyplassen på Hauan, nedleggelsen på Andøya og annet så kommer mange til rømme fra både Høyre og Frp. Dette vil splitte Helgeland. Sør for Korgfjellet, der halvparten av befolkningen bor, er det lite å glede seg over. Jeg er skuffet over mine egne i denne saken.

- Kan det være at de som støtter dette mener at det som er bra for den største kommunen på Helgeland også er bra for hele Helgeland?

- Det kan godt være, og det ville vært et helt greit standpunkt. Men da burde de vært ærlige på det. Storflyplass på Hauan gagner i utgangspunktet Nord-Helgeland og Rana, ingen andre, mener Finseth.

Enig om å være uenig

Stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp) aksepterer at Finseth ser annerledes på Hauan-saken, og sier han har respekt for at de to ser saken forskjellig. Han er imidlertid tydelig på at han ikke har drevet noe sololøp for flyplass i Rana.

- Jeg gikk til valg på å bevare Kjærstad og bygge Hauan i 2013. Da hadde Nordland Frp en helsides annonse i aviser over hele fylket der vi lovet bygging på Hauan raskest mulig. Vi hadde også en helside i Helgeland Arbeiderblad der vi lovet at Kjærstad skulle bestå. Nå har vi gjort begge deler, akkurat slik vi har lovet, sier Svendsen.

- Han viser til at tolv kommuner på Helgeland er imot dette, og at en rekke Frp-lokallag har gått imot?

- Det var ni lokallag som la fram forslag på fylkesårsmøtet i Frp. De fikk 13 av 66 stemmer. Det var altså et gedigent flertall på årsmøtet som ikke ville stoppe Hauan. Hvis jeg skulle gått imot Hauan, ja da måtte Nordland Frp gjort et vedtak om det på fylkesårsmøtet. Så skjedde ikke, svarer Svendsen.

- Økt turisme og billigere billetter

- Han mener dette er en sak som gagner Nord-Helgeland og Rana, ikke hele Helgeland, og reagerer på måten du framstiller dette på. Hva mener du?

- Betydningen av flyplassen er selvfølgelig mindre jo lenger du kommer unna Hauan. Men dette er like stort for Helgeland, som Bodø er for Salten, Steigen og så videre. Det samme gjelder som Evenes er for Lofoten. Der er det også store avstander, sier Svendsen.

- Men hvis folk på Sør-Helgeland ikke vil bruke en flyplass i Rana, hvordan er dette bra for hele Helgeland da?

- Arne Finseth kan ha helt rett i at sørhelgelendingene vil fortsette å dra fra Værnes, for som jeg sier blir betydningen mindre jo lenger unna du kommer. Men husk at Hauan åpner mulighetene for hele Helgeland for økt turisme. Det gir også befolkningen på Helgeland muligheten til å reise til Oslo til en helt annen pris enn i dag, sier Svendsen.

- Jeg forstår ikke at det er et problem.

Arne Finseth avviser at Hauan vil gjøre det billigere å fly til Oslo.

- Sist jeg reiste fra Brønnøysund kostet det 2.800 kroner tur/retur. Hvis man skal kjøre til Hauan, med alle bomringene på veien, så ser man raskt at selv om flybillettene derfra blir 700–800 kroner hver vei så spises dette raskt opp langs E6-en, sier Finseth.

Avviser helikopter-flytting

- Finseth frykter også for helikoptertrafikken over Brønnøysund. Er det en reell frykt?

- Overhodet ikke. Det er totalt uaktuelt å flytte den trafikken. Det er ikke et tema engang, sier Svendsen.

- Jeg tror befolkningen på Helgeland vil reagere på Hauan akkurat likt folk i andre deler av landet, og at trafikken vil komme. Jeg tror vi skal vente og se, sier Svendsen.