I dag ble det klart at regjeringen vil legge inn 1,47 milliarder kroner til storflyplass på Hauan i Rana på Nasjonal Transportplan. Det er i praksis et grønt lys for flyplass-prosjektet Polarsirkelen Lufthavn.

Frykter for Kjærstad og Stokka

Ordfører Johnny Hanssen (Ap) gleder seg med ranværingene, men tror ikke ny storflyplass på Hauan vil få stor betydning for Sør-Helgeland. For resten av Helgeland er Hanssen bekymret.

- Det vil påvirke Helgeland som helhetlig region at man mest sannsynlig vil miste flyplassen i Vefsn. Jeg ser at det i dag blir sagt at Kjærstad skal bestå, men jeg frykter for at man på sikt vil miste flyplassenne både i Vefsn og Alstahaug. Skal man se på totalbildet - det vi har av passasjergrunnlag i dag, og det vi trenger av passasjergrunnlag for å beholde de øvrige flyplassene i framtiden - så ser det ikke bra ut, sier Hanssen.

- Brønnøy ønsker oppgradering til mellomkategori. Blir dette vanskeligere nå?

- Det er klart. Uansett hvor i landet man gjør slike milliardprosjekt, så vil dette gå utover andre store prosjekter. Staten har bare én pengesekk, og pengene må fordeles på en fornuftig måte. Men dette er nok en gledens dag i Rana. Det har jobbet godt for å komme så langt.

- Er det en gledens dag på Sør-Helgeland?

- Det kommer an på de strukturelle endringene som eventuelt gjøres. Skulle det være at Kjærstad og Stokka forsvinner, så kan det medføre at Brønnøy styrkes. Men det blir spekulasjoner, for det finnes ingen løsninger så vidt jeg vet på hvordan dette skal løses. Det blir opp til Avinor, og de har vært tydelige på at ny lufthavn i Rana krever strukturelle endringer, sier Hanssen.

- Jeg forstår ikke helt, hvis storflyplassen skal være ene og alene for Rana, hvor passasjergrunnlaget skal komme fra, sier han.

- Gir dette et bedre flytilbud for folk også sør på Helgeland?

- Jeg tror absolutt ikke at sørhelgelendingene vil bruke flyplassen på Hauan. Det er ennå såpass langt og kronglete å kjøre til Rana. Jeg tror nok Værnes fortsatt vil være flyplassen som blir brukt av våre innbyggere, i tillegg til vår egen flyplass, sier Hanssen.

Ville heller hatt bedre veier

- Ville du brukt 1,5 milliarder samferdselskroner til flyplass på Hauan?

- Nei. Jeg ville styrket veinettet på hele Helgeland i stedet. Jeg ville brukt 1,5 milliarder på veivedlikehold og nye veier. Det er en skam å kjøre på de veiene vi har i dag. Dette mener jeg er mye viktigere enn en storflyplass på Hauan. Gode veier handler om sikkerhet, sier Hanssen.

- Er det mulig å få til en utvidelse i Brønnøy når regjeringen lover store penger til flyplasser både i Bodø og Rana?

- Jeg håper og tror at vi før 2023 har greid å få til en mellomkategori-løsning i Brønnøy. Etter min mening burde de gjort dette på resten av Helgeland også. Jeg tror den nye, store flyplassen i Rana vil merkes både på Værnes og Bodø. Det er de samme passasjerene som reiser.

Regionrådslederen: - Glad på Ranas vegne

Regionrådsleder og ordfører i Vega Andre Møller (Ap) mener dette er et hardt tiltrengt tiltak.

- Rana trenger ny flyplass, det er det ingen tvil om. De har den minste og mest utslitte flyplassen på Helgeland, og flest innbyggere. Det er veldig bra at de får noe nytt. Nå vet jeg ikke hvilken trafikk som skal være der, om det bare er Widerøe eller om Norwegian og SAS skal inn. Det vil vel kundegrunnlag, sier Møller.

Han håper storflyplass på Hauan kan gi bedre forbindelser mellom sør og nord på Helgeland.

- Vi har en del folk herfra som reiser til sykehuset på Mo for å ta operasjoner. Det er tungvint i dag, og det håper jeg blir bedre. I øykommunene rundt Rana kan det kanskje bli enklere å frakte fisk ut fra Helgeland som følge av dette, men det er vanskelig å spå.

Samtidig som Møller synes det er flott at ranværingene får en ny flyplass, er han opptatt av at resten av Helgeland ikke blir nedprioritert.

- Jeg håper dette ikke går på bekostning av Alstahaug, Vefsn og Brønnøy. Jeg er opptatt av regularitet, og den er meget bra i Brønnøysund. Det er den ikke i sørøstlig vind. Man har samme utfordringen i Sandnessjøen. Avlastningflyplassen når flyene ikke kommer seg ned i Brønnøysund har vært Kjærstad i Mosjøen. Skal den legges ned, så er det negativt for oss. Da må vi lande på Mo og busses hjem.Men jeg forstår at Rana trenger noe bedre, de er tross alt 25.000 innbyggere. Men jeg mener flyplassene i Sandnessjøen og Mosjøen også er viktige, sier Møller.

- Er det grunnlag for en storflyplass på Helgeland?

- Tja. Det er noen som må fly i de flyene, og der er det markedet som bestemmer. Jeg vil gratulere Rana med dette, men jeg tror ikke det kundegrunnlag sør på Helgeland for denne flyplassen, sier Møller, som heller ikke tror det blir mange direkteflygnigner fra Mo i Rana til Syden.

- Dette vil nok ikke få så stor betydning for oss på Sør-Helgeland. Det kan være det kommer ned en del turister på Mo, men det er mange timers kjør ned hit - så jeg er usikker på om det vil gi ringvirkninger her.

- Går det an å realisere en utvidelse i Brønnøy samtidig med Hauan- og Bodø-prosjektene?

- På sikt må vi få til en 1.499 meters mellomkategori-rullebane i Brønnøysund. Brønnøy er vertskommune, og må legge til rette for dette i sitt planarbeid. Jeg tror de ser nå, i lys av de nye flyene Widerøe nå skal kjøpe, at de må være i forkant. Vi må  også ha en god dialog med Avinor. Greier vi det tror jeg at vi kan lykkes med dette i løpet av 5-7 år. Vi får en betydelig økning i oljeaktiviteten fra 2019/2020 med Aasta Hansteen. Da får vi et bedre trafikkgrunnlag. Songa har samtidig fått kontrakt med Statoil om leteboring i åtte år utenfor Helgeland. Det vil gjøre at det blir enda mer interessant for Widerøe med større fly. Med økt kundegrunnlag vil en mellomkategori-bane tvinge seg fram i Brønnøy. Da er det viktig at Brønnøy ligger i forkant med sitt reguleringsarbeid, slik at det bare er å bygge når behovet er der, svarer regionrådslederen.

Statssekretær: - Ferdigstillelse i 2024 er lite sannsynlig

Rana kommune har tidligere i år vedtatt å støtte prosjektet med 300 millioner kroner, i håp om at dette skulle utløse støtte også fra regjeringen. Næringslivet i Rana har også lovet å bidra med 300 millioner. Da er prosjektet, som har vært anslått til å koste 2 milliarder, greit innenfor på finansiering. Polarsirkelen-sjef Henrik Johansen uttalte tidligere i dag at de vil iverksette prosjektet snarest, og at målet var å ha ferdig flyplass når pengene fra staten kommer i 2023.

Statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet er ikke like optimistisk. Overfor NRK uttaler han at det ikke er sannsynlig at flyplassen står ferdig i 2024.

– Nå er det slik at det kun er Rana kommune som har gjort et vedtak om å stille 300 millioner kroner til rådighet. Næringslivet har ikke kommet med pengene de har sagt de skal stille med, sier han til NRK.

Han viser til at det fortsatt er tidlig i prosessen.

- Dette kommer til å mange år. Det skal gjøres avtaler mellom Samferdelsdepartementet og flyplassutbyggerne i Rana. Tallene skal kvalitetssikres, man skal planlegge videre og tegne inn selve flyplassen og terminalbygget. De kan gå i gang med å gjøre ting klart, mens ferdigstilling vil nok skje i andre planperiode, sier han til NRK.

Han bekrefter at 600-millioners-lovnaden fra Rana kommune og næringslivet i kommunen har gitt resultater.

– Selv om man har 1000 milliarder kroner til samferdselsprosjekter de neste 12 årene, er det en del andre prosjekter som prioriteres først. Men når næringslivet og kommunen vil bidra, ser vi det som naturlig å bidra, sier Karlsen.

Margunn: - Vi tror på Nord-Norge

Stortingsrepresentant Margunn Ebbesen (H) skriver følgende på facebook om Hauan-vedtaket:

- Gratulerer til Helgeland og Nord-Norge. Nok engang viser regjeringen og samarbeidspartiene at vi mener alvor når vi sier vi tror på Nord-Norge. Helgelandsregionen har et sterkt næringsliv både innenfor havbruk, industri og ikke minst turisme. Dette får nå mulighet for ytterligere vekst. Så igjen gratulerer til oss alle på Helgeland og i Nordland for at regjeringen ser oss - skjønner at vi har potensiale for ytterligere vekst. Gode samferdselsprosjekt levert av H/Frp regjering gir oss ytterligere muligheter.