Tirsdag ble årets første gründerkafé arrangert på Lokalmatkafeen i Brønnøysund.

Kveldens foredrag var det Truck Tek AS-sjef Thaya Arumairasa som sto for. Bedriften har ti fast ansatte på Gårdsøya, og tre-fire deltidsansatte innen administrasjon og vasking.

I fjor ble Truck Tek AS kåret til en av årets gasellebedrifter av Dagens Næringsliv.

PS! Les om hvordan DN slet med å få tak i Brønnøysund elektriskes Steinar Lilleås her!

Hva ville Louis gjort?

Han berørte flere punkter, men ett han kom tilbake til flere ganger er nytten av en mentor.

– Jeg hadde en god mentor i Louis Ulvær. Han fortalte meg 'du må tenke langsiktig'. Hver gang jeg har et problem tenker jeg 'hva ville Louis gjort'? innledet han.

Thaya Arumanirasa med mentor Louis Ulvær i 2014. Foto: Jøran Horn

Fra starten tenkte de at det var viktig også å tenke stort.

– Vi var ganske sikre på at vi måtte eha en visjon. Vi kopierte hvordan de store virksomhetene tenker. Vi måtte ha fokus på kundene, hva de ønsket og hadde behov for, sa han.

Vil være best

Ifølge Arumairasa er har det vært et mål å alltid være gode nok på standarder i en internasjonal verden, enten det er tyske, engelske, franske eller norske standarder.

– Vi skal være et fyrtårn i bransjen, og best i bransjen.

Thaya Arumairasa fortalte om Truck Teks suksesshistorie under den første gründerkafeen i 2017 på Lokalmatkafeen.

Og bedriften har et ikke så rent lite hårete mål:

«Vi skal være en ledende totalleverandør av produkter og tjenester for den maritime flåten nasjonalt. Vi skal også være i front på utvikling av nye produkter og tjenester.»

Og:

«Truck Tek AS skal være det mest foretrukne, mest rasjonelle og lønnsomme mekaniske- og hydrauliske verkstedet på kysten.»

– Målet er at en båt som fisker nordpå en del av året og sørpå på en annen del av året skal stoppe innom på veien, forklarte han.

Skal vi tro ham begynner det også å bli realiteten.

Omsetter for enorme summer

Han viste også til hvordan omsetningen har økt år for år for firmaet.

Truck Tek har hatt en eventyrlig vekst de siste årene.

I 1999 omsatte bedriften for rundt 6,8 millioner kroner. I 2015 var omsetningen hele 35 millioner. Det var også et kraftig hopp fra 2014, da bedriften omsatte for om lag 25 millioner kroner.

– Er det salg av nye kraner som har eksplodert? spurte en tilhører.

– Det er alt, svarte Arumairasa.

– Det er mye kraner, vedlikehold og service, men det er også innen oppdrett, fiskerier og oljebransjen.

Da BP kom til Vik

Bedriften holdt inntil 2014 til på Vik i Sømna. Da hadde de seks ansatte. Arumairasa fortalte historien om da de nesten fikk en kontrakt med BP.

– Det kom fire mann helt fra England. Da jeg møtte dem på flyplassen, og de alle var kledd i dress, da forsto jeg at løpet var kjørt. Vi hadde alt. Men ikke rette lokalitet.

Even Sund og Thaya Arumairasa foran lokalene til Truck Tek AS på Vik i Sømna i 2008.

Det fikk de altså i 2014, da de flyttet inn i nye lokaler på Gårdsøya.

– Nå gjør vi en del arbeid for oljenæringen. Samtidig er det utfordrende fordi vi ikke er så mange, og det gjerne innebærer at én ansatt blir borte lenge, og så må avspasere etter at den kommer tilbake, forklarte han.

I oktober 2014 åpnet Truck Tek sine nye lokaler på Gårdsøya. Thaya Armumairasa (f.v.), Herbjørn Hanssen, Kjetil Haraldsvik og Even Sund.

Kraner for Norge - fra Italia

I 2001 besøkte Truck Tek produsenten Amco Veba i Italia, og inngikk et samarbeid. Den første kranen ble levert i 2002.

– Vi skulle ha maritime kraner tilpasset de norske kravene, både de i lov og forskrift, men også de tøffe norske forholdene, sa Arumairasa.

Noe som også er viktig for bedriften er kompetanseheving.

– Vi har høy prioritet på å sende folk på kurs og videreutdanning. Vi sender i alle fall fire til fem i året på kurs, sa han.

Kjetil Haraldsvik og daglig leder Thaya Arumanirasa ved Truck Tek AS i Sømna passerte 500 solgte kraner i 2000.

Nummer to eller nummer en?

I omsetning er Truck Tek AS nummer to i Norge innen salg av kraner. Det er nemlig et firma i Bergen som er større.

Årsaken til at de likevel ofte kaller seg «nummer en» er at Arumairasa mener de leverer mer fullstendige løsninger enn konkurrenten.

– Vi leverer alt, ikke bare en kran. Folk mottar kanskje en kran fra noen leverandører, og sier 'oi, pipa er ikke med, døra er ikke med, trappa er ikke med', men slik gjør ikke vi det. Det er dyrt å få et ferdig produkt, men slik er det bare.

Suksessfaktorer

Han pekte også på flere suksessfaktorer.

1994: Jobb hos «læremester» Louis Ulvær.

1996: Fikk med han med seg Kjetil Rune Haraldsvik, Herbjørn Hanssen og Even Atle Sund på laget.

– Vi er sosialister, og eier en fjerdedel hver, slo han fast.

Det er også viktig å ville bli «big». Hvor big? Det er det ingen som vet.

– Vi er langsiktige, målbevisste, utholdende og hardtarbeidende.

Siterte Trump og Forberskog

Han viste frem tre sitater han liker, blant annet fra president Donald Trump.

«No dream is too big, no challenge is too great.»

Et av Arumairasas favorittsitater er signert Donald Trump.

– Han sa det, Donald. Godt sagt.

Han fortalte også en lignelse for å illustrere hvor farlig det er å falle i komfortfellen.

– En mann kjøper seg en hest og ei vogn. 'Nå har jeg jobb resten av livet', sier han. Men så kommer lastebilen. Som Brynjar Forberskog sier når Torghatten taper et anbud: Det finnes ingen andreplass i en anbudskonkurranse, enten vinner du, eller så taper du.

Han avsluttet med en rask kommentar om hva som skal til for å oppnå suksess.

– Man kan oppnå suksess med kapital. Man kan oppnå suksess med talent. Men aldri uten hardt og smart arbeid. Takk!

Mange ville diskutere med Thaya etter foredraget.