Bindal kommune fikk denne måneden beskjed om at Arbeidstilsynet har trukket sitt varsel om tvangsmulkt på tusen kroner per dag fra 15. februar. Tilsynet sier seg fornøyd etter å ha fått bekreftet at kommunen har fjernet ordningen med at ansatte i hjemmetjenesten kan kjøpe sitt eget arbeidstøy.

Ansatte kunne velge privat tøy

Det var i februar 2016 at Arbeidstilsynet i et postalt tilsyn ba om opplysninger om utlevering og bruk av arbeidstøy, desinfisering av arbeidstøy og tilgang til garderober for arbeidstakere ved sykehjem og i hjemmesykepleien.

Tilsynet ønsket å sikre kommunens forebyggende smittevern og skrev at policy er at arbeidstaker

* får utlevert arbeidstøy fra arbeidsgiver.

* får arbeidstøyet desinfisert, for eksempel ved egnet vaskeri i arbeidsgivers regi.

* har tilgang til garderobe, slik at arbeidstaker kan skifte til og fra arbeidstøy på arbeidsplassen.

Helse- og velferdssjef Gudrun Marie Fossem opplyste at kommunen har eget vaskeri og at alle oppmøtesteder for ansatte har garderober med skap, wc og dusj. Ifølge Fossem kan de ansatte i hjemmetjenesten velge om de vil ha arbeidstøy eller godtgjørelse. De som velger godtgjørelse kjøper tøy selv. Alle ansatte bruker private sko.

Til dette svarte Arbeidstilsynet at ordningen med at ansatte i hjemmetjenesten er kan velge om de vil ha arbeidstøy eller godtgjørelse var i strid med Arbeidstilsynets policy og arbeidsmiljølovens bestemmelser.

- Vi varsler derfor pålegg, skrev Arbeidstilsynet, som ba om kommunens tilbakemelding.

Kjøpte inn tøy

Til dette svarte Fossem at kommunen mener at både ansatte og pasienter ble ivaretatt med hensyn til smittevern i gjeldende ordning.

- Alle har egnet arbeidstøy når de er på jobb. Dette er klær de vasker privat. Ansatte i hjemmesykepleien har behov for annet arbeidstøy enn ansatte ved sykehjemmet på grunn av kjøring, arbeid i private hjem og hverdagsrehabilitering som medfører aktiviteter utendørs med pasientene, heter det fra Fossum.

Men helse- og velferdssjefen skriver at kommunen vil rette seg etter påleggene.

- Bindal kommune vil i løpet av høsten iverksette en prosess for innkjøp av arbeidstøy, inngå avtale om kjøp av vaskeritjenester og forhandle med arbeidstakerorganisasjonene om endringene som dette medfører. Utgiftene må innarbeides i budsjett og økonomiplan for 2017 - 2020. Ansatte må ha helt andre typer arbeidsklær enn ved sykehjemmet. De må ha klær for sommer, vinter og yttertøy.

Fikk utsatt frist

Fossem ba i brev 15. juni om at fristen til å iverksette tiltaket ble satt til årsskiftet. Arbeidstilsynet satte først frist til 1. oktober 2016, men ga i oktober beskjed om at de imøtekom ønsket og satte frist ved årsskiftet.

10. januar i år sendte Arbeidstilsynet brev til kommunen om at de ikke har fått tilbakemelding om at punktet er oppfylt, og at tilsynet derfor vurderer å gi kommunen tvangsmulkt på 1.000 kroner dagen dersom pålegget ikke er oppfylt innen 15. februar.

31. januar sender Fossem brev til Arbeidstilsynet om at kommunen anser avviket som lukket, fordi:

- Binda kommune har kjøpt inn garderobeskap, arbeidstøy og gjennomført forhandlinger og inngått avtale med arbeidstakerorganisasjonene. Det er utarbeidet prosedyrer for arbeidstøy/garderobe og transport mellom garderobe og vaskeri. Prosessen med innkjøp, drøftinger/forhandlinger og politisk behandling for å dekke utgiftene har tatt noe tid. Nå er særavtale, prosedyrer og økonomisk dekning av utgiftene vedtatt.

Unngikk tvangsmulkt

Til dette svarte Arbeidstilsynet i brev av 27. januar at tilbakemeldingen ikke bekrefter at arbeidstakerne i hjemmetjenesten får utlevert og blir pålagt å bruke hensiktsmessig arbeidstøy og personlig verneutstyr. Kommunen ilegges derfor en tvangsmulkt på 1.000 kroner per virkedag fra 15. februar.

Dette unngikk kommunen. Seniorrådgiver Olaug Iren Fossbakk i Arbeidstilsynet, som har vært saksbehandler, opplyser til BAnett at tilsynet deretter fikk tilbakemelding om at pålegg var utført. De har derfor nylig lukket saken.

- Det er gjort rede for at alle ansatte pålegges å bruke kommunens tøy. Bindal har gjort en god innsats. Vi er nå i mål med dette i nesten hele Nord-Norge, med unntak av noen få kommuner som har fått utsettelser.

Ifølge Fossbakk skyldes påleggene at Arbeidstilsynet har gått over til en ny policy på dette området.

- Bakgrunnen er økt forekomst av multiresistente bakterier. Vi vil være i forkant når det gjelder å verne arbeidstakere mot bakterier. Nå skal de ha kittel på, også om de jobber i hjemmetjensten.

- Verdt det

Helse- og velferdssjef Gudrun Marie Fossem er nå inne i sin siste måned som ansatt før hun blir pensjonist. Hun lærer for tiden opp sin etterfølger Arne Bangstad.

- Hva synes du om at dere måtte skifte ordning?

- Vi hadde en ordning vi syntes fungerte godt. Men nå er alt greit. Alle har fått ytter- og innertøy av arbeidsgiver, også hjemmehjelpene.

- Ble det dyrt?

- Det kostet noe, men hvis vi kan unngå smitte, så er det verdt det. Nå er tilsynet lukket og alt er greit, sier Fossem.