"Nye FlyViking ruter, hva kommer først", spør styreleder Ola Giæver i FlyViking i et facebookinnlegg denne helga. Her har han lagt ut en rekke rutemuligheter, blant annet direkteruta Oslo-Brønnøysund- Oslo.

-Hvordan skal vi forstå dette facebookinnlegget, Giæver?

- Det er planlagte ruter som vi har sett for oss å starte opp.

-Jeg ser Oslo- Brønnøy-Oslo står på denne lista. Når vil dere starte opp den?

-Plutselig, ingen vet, sier Giæver som viser til konkurrenten Widerøe, og sier han ikke vil fortelle mer enn han må. Men han vil friste markedet.  Han anslår likevel at direkteruta Oslo-Brønnøysund- Oslo kan bli en realitet innen et halvår, eller et år.

-Eller raskere. Det er klart at direkteruta Brønnøy-Oslo er interessant for oss, sier Giæver.

-Hva slags fly vil dere bruke på direkteruta?

-Det er samme type fly som Widerøe, men i en bedre teknologisk utgave,  sier Giæver . Facebookinnlegget hans har fått 427 likes, 79 kommentarer og 79 delinger.

-Har dere fått noen respons fra brønnøyværinger på dette ruteforslaget?

-Det har jeg ikke hatt tid til å sjekke. Men det virker som om hele landet er interessert i hva vi gjør. Dagens billettpriser på kortbanenettet er alt for høye. Noe må skje. Det eneste som virker er konkurranse.

-Så da kan vi forvente lavere billettpris fra dere på direkteruta til Oslo, enn hva vi opplever i dag?

-Ja, vi kommer til å legge oss kraftig under, lover Giæver.

På egen nettside skriver selskapet at de  i starten vil fokusere på ruter og flyplasser som har et reisevolum som gir kommersielt grunnlag for 2 eller flere aktører. De starter opp med flyvninger fra Tromsø‚ Hammerfest og Bodø 27. mars 2017, og fra 18. april  fra Svolvær, og har lagt ut bookingskjema.

BA har kontaktet Widerøe ved  Silje Brandvoll, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt for kommentar, vedrørende Giævers påstander om flykvalitet og prisnivå. Hun ønsker ikke å kommentere påstandene.