– Det er store avstander fra Brønnøysund til Aasta Hansteen, og store områder, påpeker tillitsvalgt Per Steinar Stamnes.

Han er leder for forbundet Industri Energi Statoil Sokkel, som organiserer over 2.000 arbeidere på norsk sokkel. Stamnes sier at de Statoil-ansatte var klokkeklare på at de ønsket SAR-helikopter i Brønnøysund.

Mindre kapasitet

Dette var også Statoils plan først, men på grunn av kostnadsreduksjoner valgte selskapet å erstatte et eget SAR-helikopter. Det vil si at tilbringerhelikopteret i Brønnøysund får tilleggsutrustning og -bemanning så det også får døgnberedskap som ambulanse.

—Tilbringerhelikopteret kan gjøres om til medevac på tre timer. Dermed kan man ha ett helikopter mindre i Brønnøysund, påpeker Stamnes.

I likhet med flere politikere, så synes han medevac er bedre enn ingenting. Men:

—For oss er ikke dette godt nok. Det gjør også kapasiteten og robustheten på tilbringertjenestene dårligere. Det vil ta tid å komme seg hjem. Husk at et helikopter er på service og sjekk 55 dager i året. Og Widerøe får nå færre flyginger til og fra Brønnøysund. Allerede i dag merker våre folk at det kan være vanskelig å komme seg til og fra Brønnøysund og Kristiansund, slik at de må reise i fritiden sin.

Når minuttene teller

For Stamnes handler det også om sikkerhet.

—SAR ville gitt dobbelt så mye ambulansekapasitet. Det er store avstander fra Brønnøysund til Aasta Hansteen, og store områder. Vi ansatte har ønsket et SAR-helikopter. I motsetning til medevac er det utstyrt for å heise folk opp fra havet. Nå blir et SAR-helikopter fra Heidrun en del av beredskapen, men det hadde vært bedre med to SAR-helikoptre. Selv om det er sjelden med to hendelser samtidig, så kan det skje. Vi ser at tilfellene av hjerte-/karsykdommer og hjerneblødninger øker. Da teller minuttene. Og medevac trenger opptil tre timer på å bli klar.

Stamnes framhever også at oljeaktiviteten i nord skal øke de neste årene.

—I tillegg har vi båttrafikken, som også ville ha nytt godt av dette.

—Tror dere at Statoil-ledelsen vil snu?

—Ikke nå. Men jo større aktivitet det blir i nord, desto mer aktuelt blir dette, mener Per Steinar Stamnes.

Værfast i jula

Ørjan Holstad, hovedtillitsvalgt i AkerBP, er også negativ til at SAR-helikopteret på Heidrun skal deles med Brønnøysund.

—Det gir et dårligere tilbud – mindre robust og fleksibelt.

Holstad bekrefter at en gruppe offshorearbeidere tilbrakte over en uke i Brønnøysund i jula mens de ventet på å få komme seg offshore.

—Det var dårlig vær, og da det endelig var vær til å fly, så var ikke helikopterkapasiteten stor nok. Så det ble jul i Brønnøysund ja. Slik venting er ikke ønskelig, men det er noe man risikerer i vårt yrke. Været kan man ikke styre.

Blir mer sårbare

Holstad har foreløpig ikke fått tilbakemeldinger fra medlemmene sine på de nye Widerøe-rutene fra 1. april, som gir færre avganger til og fra Brønnøysund.

—Det viktigste er at flyene korresponderer med helikopteravgangene. I utgangspunktet er det negativt å få færre flyginger. Vi blir mer sårbare i forhold til forsinkelser. Det kan gi flere overnattinger i Brønnøysund som spiser av de ansattes fritid.

Per Steinar Stamnes er leder for forbundet Industri Energi Statoil Sokkel i Statoil, som organiserer over 2.000 arbeidere på norsk sokkel. Foto: pressefoto