Vevelstad kommune sendte i slutten av januar en uttalelse om fergetilbudet i Tjøttabassenget til Nordland fylkeskommune og Statens vegvesen.

I denne uttalelsen uttrykker kommunestyret i Vevelstad forståelse for at det er utfordringer knyttet til avvikling av fergeruter i Tjøttabassenget, og at både fylket og TTS har forsøkt å løse disse på best mulig måte. Kommunestyret mener at dagens ordning er god for reisende mellom Tjøtta og Forvik, men at den er lite holdbar for innbyggerne og besøkende på mellomstedene.

For mange problemer

– Samlet sett er det nå så mange innmeldte problemer at kommunen ønsker å uttale seg på vegne av egne innbyggere og andre brukere, skriver ordfører Kari Anne Bøkestad Andreassen i brevet.

Hun og kommunestyret tror at deler av frustrasjonen som nå oppleves bunner i en mistanke om at fremtidige anbud skal basere seg på dagens midlertidige ruteoppsett. De håper at et nytt, miljøriktig og effektivt fergemateriell også vil betjene fastboende i Alstahaug og Vevelstad. Det anses også som vesentlig at innbyggerne kan benytte annen kollektivtransport, som buss til og fra sykehus.

Uttalelsen ble sendt til fylkeskommunen og Statens vegvesen som en respons på mange henvendelser og utfordringer knyttet til trafikkavviklingen i Tjøttabassenget i den senere tid, men Andreassen understreker overfor BAnett at Vevelstad formannskap nylig hadde et godt dialogmøte med TTS, ved administrerende direktør Stein-André Herigstad Olsen og driftssjef Jarle Rodahl.

Vevelstads seks punkter

Kommunestyret lister opp seks punkter det ber fylkeskommunen og Vegvesenet se på. Disse følger under (uredigert).

1. Antall anløp til Stokkasjøen

Antall signalanløp til Stokkasjøen må økes fra dagens fire, særlig er det behov for et anløp midt på dagen. Med dagens rute er det ikke mulig å reise fra Stokkasjøen til kommunesenteret mellom kl 12.30 og kl 19. Lørdager og søndager kommer man seg ikke fra Forvik til Stokkasjøen før hhv kl 16.25 og 13. Stokkasjøen har nest mest trafikk av mellomstedene, etter Mindlandet. De andre mellomstedene har 6 daglige anløp. Det er også uheldig for framtidige trafikkstatistikker med mange kanselleringer av enkelte anløpssteder.

2. Sikkerhet rundt anløp av Stokkasjøen

Som svar på spørsmål om innsatte reserveferger kan anløpe Stokkasjøen, har TTS sagt at de ikke ønsker å gå med MF Ramtind dit, da det er dårlig sjømerking av leia inn. Ved dårlig sikt og vind er ikke Stokkasjøen enkel å anløpe med en fjordferge, heter det. På forslag om å la MF Bognes anløpe Stokkasjøen, har TTS i utgangspunktet sagt nei til dette. Dette av hensyn til sikkerheten, da flere kapteiner ikke vurderer det som sikkert nok å anløpe Stokkasjøen, spesielt i vinterhalvåret. Vi respekterer selvsagt kapteinenes sikkerhetsvurderinger, men stiller da spørsmål om hva man tenker å gjøre med saken. Dersom leia er dårlig merket og usikker, må Kystverket kontaktes for å sørge for en gjennomgang og nødvendig utbedring.

3. Manglende korrespondanse med annen kollektivtransport

Både rutebuss Brønnøysund – Sandnessjøen («sykehusbussen») og Helseekspressen går direkte fra Forvik til Tjøtta med suppleringsruta, dette gjør at innbyggere fra mellomsteder i Tjøttabassenget ikke kan benytte seg av dette tilbudet. Rutebusser både morgen, middag og kveld går fra både Forvik og Tjøtta før hovedferga anløper. Den mest fornuftige løsningen vil være å la hovedferga gå innom alle mellomstedene, og la bussen følge hovedferga.

4. Kontraktskrav og levert produkt

I konkurransegrunnlaget som kontrakten er basert på, heter det at «hovedfartøy som tilbys skal ha tilstrekkelig sjømargin og manøvreringsmargin til at man med fullastede ferger kan opprettholde ruteplan, samt manøvrere og legge til samtlige kaier i sambandet under alle vær- og sjøtilstander som kan påregnes for sambandet». Det er også et krav at hovedferge skal ha vogntogenhet-kapasitet på 3 enheter, hver 19,5 meter. Det er rimelig å stille spørsmål ved om blant annet disse kravene etterleves.

5. Postlevering

MF Bognes går ikke til Vågsodden på sin tur nordover kl 11.30, ergo må postbilen reise til Vågsodden 9.30, med retur ca kl 13. Dette blir for lang tidsbruk, og Posten har kun reist to ganger til Vågsodden siden midlertidig rute startet. Tidligere reiste de fra Forvik kl 12, og returnerte kl 13.50. Levering av post til Stokkasjøen oppleves også som tilfeldig. Dette er utfordrende for fastboende, som både er avhengige av medisiner og annet sendt via post, og vil være en uholdbar løsning fram til ut april.

6. Tilgjengelighet på telefon

I forbindelse med bestilling av signalanløp er det ofte vanskelig å nå gjennom på telefon. Mange opplever at de ikke får svar, telefon kobles ikke over til reserveferge, eller nummer er ikke oppgitt.

– Ikke tilfredstillende

Kommunen ber om at disse punktene gjennomgås og vurderes, både med tanke på dagens situasjon, og i et mer framtidsrettet perspektiv.

– Vi har selvsagt forståelse for at enkeltturer kanselleres eller endres av forskjellige årsaker, også at mindre kurant reservemateriell settes inn i kortere perioder. Her er det imidlertid snakk om et halvt år fra MF «Andal» gikk ut til midlertidig rute opphører i slutten av april. Situasjonen har ikke tidligere vært så uforutsigbar og utilfredsstillende som den er nå, og særlig arbeidspendlere og næringsdrivende rammes hardt. Det er et enormt påtrykk fra frustrerte reisende, og vi ber om at situasjonen tas på alvor, skriver Andreassen.

Hun understreker at det også er fergemannskapene som tar mye av belastningen.

– Vi vil også nevne at utilfredsheten med tilbudet dessverre ofte går utover mannskapet på fergene, noe som er uheldig for alle parter.