Generelt videreføres ruteopplegget for flyplassene på Helgeland fra sommerprogrammet, når vinterrutene innføres i tidsrommet 1. november til 31. mars.

Det betyr at kuttet i antall daglige avganger fortsetter.

Kutter storfly

På Stokka og Brønnøysund ble kutt i antall avganger noe kompensert med bruk av 50 seters maskiner. Men i vinterprogrammet kuttes bruken av 50-seterne på Stokka.

– Vi viderefører programmet fra sommeren inn i vinteren. Det betyr ingen store endringer. Det stemmer at vi benytter 100-maskinene i vinterprogrammet i større grad. Da har vi større fleksibilitet når været blir dårlig, til å gå til alternative flyplasser med korte rullebaner, opplyser Silje Brandvoll, som er direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe.

Imidlertid vil det gå noen avganger med 100-flyene også fra Brønnøysund.

To direkte i uka

To ukentlige direkteavganger mellom Stokka og Oslo videreføres i vinterprogrammet, mandager og fredager.

Mellom Stokka og Bodø blir det ingen endringer på avgangstider fra sommerprogrammet, som medfører at spesielt kveldsavgangen ikke har forbindelse videre nordover.

Mot Trondheim blir det tre daglige ankomster og avganger slik som i sommerprogrammet.

Brandvoll mener Widerøe fortsatt er innenfor kravene i anbudet med staten, tross kutt av 50-seterne på Stokka i vinterprogrammet.

Endret trafikk

Årets tre første måneder vokste trafikken på Stokka med rundt 15 prosent i gjennomsnitt. Mars måned vokste nesten 24 prosent, til høyeste trafikk i mars noen sinne.

Fra april, da det nye anbudet startet og daglige avganger ble redusert fra ti til fem, falt trafikkveksten tilbake til rundt null, måned for måned, helt fram til utgangen av juli. En rekke flyavganger, blant annet Oslo-flyene, var utsolgt i flere uke på forhånd.

Tendensen har vært lignende i Brønnøy.

– For tidlig å konkludere

En annen utvikling har vært at etter 1. april skjøt trafikkveksten i Mosjøen i været, men der kan oppstart på E6-utbyggingen også være en medvirkende faktor.

– Trafikktallene så langt i år viser at trafikken vokste betydelig på Stokka i første kvartal, men falt tilbake til nullvekst straks det nye ruteprogrammet ble innført. Hva mener dere det skyldes?

– Det har vært mange helligdager mellom 1. april og 30. juni. Det ser vi på hele rutenettet for denne perioden. Reduksjon av frekvenser, som følge av nytt anbud, kan også være en faktor, men foreløpig er det for tidlig å konkludere, ifølge Brandvoll.