Tom-Ivar Moe har skrevet et leserinnlegg hvor han kommenterer at kommunestyret i Brønnøysund ikke tar en ny vurdering av rekkefølgebestemmelsen hvor han pålegges å betale for et autovern over sitt utbyggingsprosjekt i Sømnaveien 115.

- Hvordan kan ordfører kreve at jeg bekoster autovern og har han støtte i kommunestyret for dette? skriver Moe, som sammenligner med kommunens eget utbyggingsprosjekt i Salhus Allé.

- Hvorfor ble ikke kommunens mye større boligkompleks i Salhus Allé tatt med i reguleringen og hvorfor ble denne byggesaken behandlet i rekordfart uten noen rekkefølgekrav?

Ikke uvanlig

Brønnøysunds Avis har spurt Gunvald Eilertsen, leder for plan og utvikling i Brønnøy kommune, om kommentar til dette. Eilertsen påpeker at det ikke er uvanlig i planprosesser å stille rekkefølgekrav for å ting på plass før det tas i bruk.

- I denne saken kom det inn rekkefølgebestemmelser på grunn av trafikksikring ved fylkesveien. Slikt sett er det ikke helt sammenlignbart med kommunens byggeprosjekt i Salhus Allé. Det munner ut i et krysningspunkt som er sikret, blant annet med opphøyd gangfelt. Derfor gir det lite merbelastning trafikkmessig.

Ifølge Eilertsen er det annerledes med Tom-Ivar Moes byggeprosjekt.

- Her er det ikke tilsvarende sikkerhet ved avkjørsel, ikke noen fotgjengerovergang eller gang- eller sykkelfelt. Da han planla ny bebyggelse nedenfor skråningen ble det derfor stilt krav om autovern. Og kommunen sikrer ikke fylkesvei.

Krevende utbygging

Eilertsen har merket seg at Moe argumenterer med at han ikke skal ta ansvar for trafikksikkerheten på veien. Eilertsen påpeker at autovernet først og fremst handler om sikkerheten til de som skal bo i de nye byggene.

- Tom-Ivar Moe synes det er urimelig, men autovernet er ikke mest av hensyn til bilene, det handler først og fremst om sikkerheten til de som skal bo like under trafikkert vei, at de ikke får en bil inn i huset eller garasjen.

- Ble Salhus allé regulert "i rekordfart"?

- Det var regulert for mer enn ti år siden, og kommunens utbygging var i tråd med utnyttelsesgraden. Så det blir en skjev sammenligning. Det er ikke slik at vi forskjellsbehandler mellom kommunens egne prosjekter og andre. Kommunen må naturligvis behandles som andre byggherrer.

Eilertsen opplyser at Tom-Ivar Moes utbygging skal skje på og like ved der man i dag ser restene av et naust. Sjøkanten skal fylles opp og det skal sprenges inn på en fjellhylle, slik at det blir plass til to bygg med til sammen seks boenheter.

-  Det skal nok la seg gjøre, men det blir krevende terrengarbeid. Vi har tilrådd Tom Ivar-Moe å knytte seg til profesjonell aktør.