Trygve Sunde Kolderup lever på mange måter av naturen. Som daglig leder av Hvitserk, Norges ledende arrangør av ekspedisjoner og eventyrreiser, satser han nå på turisme i Norge. I storslått natur.

Eksklusive eventyr

Kolderup var en av flere foredragsholdere under Reiselivskonferansen 2017 som dette året ble holdt på Thon Hotel i Brønnøysund. Foran seg i salen hadde han reiselivsaktører i større og mindre skala fra hele Helgeland.

– Vi har lenge hatt med gjester på tur i Norge. Dette er små grupper som vi tar med på eksklusive eventyr. Vi skal selge Norge til internasjonale gjester, forteller Kolderup.

Han sier det er svært positiv stemning rundt konseptet med naturbasert reiseliv. Turistene er interesserte i både toppturer og padling. Helgeland ser han på som svært attraktiv når det gjelder kajakkpadling.

– Her er det muligheter for kajakkpadling i verdensklasse. Men dere skryter av at dere har 12.000 øyer, men jeg kan si dere at det ikke er så lett å komme mellom alle disse øyene. Kanskje kan dere lage en nettside som kan forenkle dette, foreslår han.

Selg Lofoten!

– Helgeland har masse forutsetninger for å lykkes. Vi er ikke eksperter på dette, men vi har i mange år hatt turer til utlandet. Nå skal vi få utlandet hit, sier han.

Han sier turistene vil ha det som er kjent for dem. Høydepunktene. Han har selv arrangert turer til Senja, Lyngen og Lofoten.

– Vi hadde aldri fått med folk på fem dager på topptur på Senja om vi ikke hadde hatt fokus på Lyngen og Lofoten. Selv om det etter turen kanskje var Senja de husket mest og vil snakke om dette til sine venner. Men det er viktig at dere fokuserer på det som er kjent og tar med flere ting i tillegg, forklarer han.

Samtidig røsket han litt i de mange patriotiske helgelendingene i salen.

– Dere må også selge Lofoten! Finnmark, Lyngen og Lofoten er ikke deres konkurrenter. Det er det for eksempel Island og Færøyene som er. Dere må ha vilje til å se det store bildet. Vilje til å dele kaka. Vil man ikke dele kaka hjelper det ikke med bare ett knallprodukt, hevder han.

Tur i skog og mark

Han mener Norge kjennetegnes av de mange småskalaaktørene over hele landet. Han viser til at det i mange tilfeller tar lang tid å få respons når hans bedrift ønsker å sy sammen opplevelsespakker for sine kunder.

– Det må være et system som tar hånd om bagasjetransport. Da har dere et fortrinn. Lofoten, Senja og Helgeland har alle forutsetninger for å arrangere fotturer. Det er viktig å tilrettelegge noen steder litt mer enn i dag. For eksempel ved å merke turløyper og lage litt enklere turer, sier Kolderup.

Han er ikke i tvil om at det er mange muligheter i regionen.

– Naturen har dere og produktene kan dere lage. Men lag dem softe nok. Husk samarbeid, samarbeid, samarbeid. Da har dere alle forutsetninger for å lykkes, avslutter Trygve Sunde Kolderup til applaus fra salen.

Han ble takket av reiselivssjef Torbjørn Tråslett i Helgeland Reiseliv.

– Nå har du gitt oss alle utfordringer på et fat. Takk skal du ha, roste Tråslett.