Siden fylkesmannen bedt legesenteret om statusrapporter.

Helse- og velferdssjef Tove Karin Solli svarte Fylkesmannen i Nordland på siste oppfølging 30. januar. Hun skriver at Brønnøy legesenter har hatt utfordringer med å oppfylle fastlegeforskriftens krav om at 80 prosent av alle telefonhenvendelser kan besvares innen to minutter.

Målet i sikte

Solli skriver at det er iverksatt flere tiltak, både knyttet til det tekniske ved sentralbordet og ved at bemanningen er økt. Ifølge helse- og velferdssjefen er ventetiden på vei ned. Fra oktober til februar er 64 prosent av alle henvendelser besvart innen 2 minutter.

«Ser vi på desember 2016 og januar 2017 har vi en svarprosent på innenfor 2 minutter på henholdsvis 69 prosent og 67 prosent», opplyser hun.

– Vi har forbedret oss, men har et stykke igjen. Målet er å komme innenfor fastlegeforskriftens krav om 80 prosent. Det er realistisk å få det til. På normaldager er vi der, sier Solli til Brønnøysunds Avis.

Får det konsekvenser at dere har brutt forskriften?

– Ikke annet enn at vi blir fulgt opp til det er på plass. Jeg skal holde fylkeslegen orientert om utviklingen, sier Solli.

Ti dagers ventetid

Hun skriver til fylkesmannen at man arbeider med tiltak for å forbedre situasjonen.

– Vi analyserer utfordringene og arbeider med en konkret plan, tilknyttet ny legeplan og helse-/omsorgsplan som skal være klar til høsten, og kommer til å ha mer informasjon klar til formannskapet 22. mars og til kommunestyret en uke etter.

Solli har sendt fylkesmannen oversikt over antall dager ventetid på første ledige time hos de ni fastlegene i Brønnøy per 17. januar. Ventetiden varierte fra tre til 25 dager, i snitt er den like under ti dager.

– Før jul ville nok tallene vært bedre, det varierer litt med sesong. Målet er at vi skal komme oss under det, både når det gjelder ventetid på telefon og fastlege, lover Solli.

Hun forteller også om andre endringer for å løse kommunale oppgavene bedre. 1. mars blir lege Siri Brekke Arntzen helsestasjonslege i 40 prosentstilling. I den forbindelse overføres en del av pasientlisten hennes til andre leger.

– Vi har ikke hatt fast helsestasjonslege siden Kirsten Østergård sluttet. Oppgavene er blitt løst, men med en fast helsestasjonslege styrker vi det forebyggende arbeidet og tilbudet til barn og unge.

Tre vikarer

Brønnøy kommune har 11 legeårsverk (inkludert sykehjemslege og helsestasjonslege) og to turnuslege-årsverk. For tiden dekkes tre av legestillingene av vikarer, fordi to av stillingene er vakante og én lege har permisjon.

– Det er klart at det er vanskeligere å drive med vikarer. Derfor arbeider vi todelt: For å rekruttere faste leger til stillingene jobber med rekrutteringsbyrå samt lyser ut stillingene selv. Vi prøver også å knytte til oss legestudenter med lokal bakgrunn, slik vi for eksempel gjorde da vi skrev under kontrakt med Mikael Slotvik i fjor. En del av dette arbeidet er også å la legestudenter få prøve seg her. I påvente av faste ansettelse må vi bruke vikarleger, og vi tilstreber å få tak vikarleger som kan være over tid. Jeg har forståelse for at folk blir frustrerte når de må skifte fastlege ofte. Det er ingen ønskelig situasjon, understreker Solli.

Noen velger heller fastlege i Sømna

Bjørnar Paulsen, leder for LHL Brønnøy, og Ellinor Alette Pettersen, leder for Brønnøy revmatikerforening, bekrefter at enkelte medlemmer klager på legesenterets tilgjengelighet på telefon.

Medlemmene i LHL Brønnøy og Brønnøy revmatikerforening synes det er vanskelig å komme gjennom til legesenteret på telefon.

Ellinor Alette Pettersen er leder for Brønnøy revmatikerforening, mens Bjørnar Paulsen leder LHL Brønnøy. Begge får tilbakemeldinger fra sine medlemmer om at det er vanskelig å komme gjennom på telefon til Brønnøy legesenter.

– Folk sier at det tar så lang tid at de heller tar bilen og kjører bort dit. Men jeg forstår at det er mye å gjøre i resepsjonen. De har det for travelt, sier Pettersen.

– Det er lang ventetid, bekrefter Paulsen.

– Jeg vet om brønnøyværinger som heller reiser til legen i Vik eller i Vevelstad. Det virker som det er lettere å få time der, sier han.

– Noen brønnøyværinger velger å ha fastlege i Sømna eller Vevelstad på grunn av dette. Det er sørgelig, men sant, sier Pettersen. Men hun og Paulsen understreker at det ikke er mange som gjør det.

– Det er lang ventetid for å få time hos noen fastleger, den lengste ventetid jeg vet om er sju uker. Når det gjelder telefon til legesenteret så er det blitt litt bedre å komme gjennom, sier Bjørnar Paulsen.

Har vært i søkelyset siden 2014

Fylkesmannen fattet interesse for tilgjengeligheten ved legesenteret i Brønnøy da en kvinne sendte brev til ordføreren med kopi til pasient- og brukerombudet i Nordland i februar 2014.

Hun klaget på at telefonen ikke blir besvart og at hun har ventet inntil seks uker på å få time hos sin fastlege.

I juni samme år ba pasient- og brukerombudet om å få se kommunens svar til klageren: Rådmann sendte svar hvor han forklarte hvorfor fastlegen ikke var tilgjengelig og forklarte at kommunen arbeidet med å bedre telefontilbudet.

Klageren takket i august 2014 kommunen for svaret, men kom med flere eksempler hvor slekt og venner hadde hatt problemer med å få hjelp av legesenteret. På bakgrunn av dette opprettet Fylkesmannen i Nordland tilsynssak mot Brønnøy legekontor og ba kommunen redegjøre for hva de gjør i saken.

13. mars 2015 svarte avdelingsleder Mari-Anne H. Hopen ved Brønnøy legesenter fylkeslegen om tilsynssaken.

«Har spesielt det siste året oppleve mange tekniske problemer med telefonsystemet vårt, og pasientene har ikke fått den servicen de burde få.», medgir Hopen, som videre skriver at det er jobbet med systemet, teknikken og organiseringen rundt sentralbordet.

Siden har Brønnøy vært i fylkesmannens søkelys.

19. februar 2016 svarer Mari-Anne Hopen på fylkesmannens forespørsel angående tilsynssak at kommunen har vært innen krav om svartid siden telefonsystemet ble oppgradert juni 2015 og at man har timer ledig til neste dag hos de fleste legene.

Til dette svarte fylkesmannen 28 april 2016 at man har mottatt flere klager fra personer som har ventet opptil flere uker på vanlig fastlegetime og en konkret klage på ventetid på telefon.

«Vi ber på bakgrunn av ovennevnte på kommunens forklaring på hvordan en person måtte vente i nærmere to timer før hun fikk svar på telefon», skriver underdirektør Solveig Mollnes.

21. mai samme år svarte Mari-Anne Hopen på vegne av kommunen at det er fremgang, men at det finnes perioder på dagen hvor det kan stå 25–30 innringere i kø. Mars 2017 var det i gjennomsnitt 7 dagers ventetid på fastlegetime.

Klare brudd på kravene

Ifølge fylkesmannen var ventetiden på telefon og på legetime i mars og april ved Brønnøy legesenter i fjor klare brudd på kravene i fastlegeforskriften.

Det framgår av Fylkesmannen i Nordlands avgjørelse i tilsynssaken om tilgjengeligheten, datert 20. juli i fjor.

«I følge Brønnøy kommunes brev av 21.05.16 var det i mars og april i år imidlertid bare ca. 50 % av henvendelsene som ble besvart innen to minutter. Tre leger, inklusive klagers fastlege, hadde ventetid på fra 16 til 33 dager. Dette er begge deler klare brudd på kravene i fastlegeforskriften. Det er dessuten en forverring av begge parameter sammenlignet med da vi avsluttet tilsynssaken i 2015 jf. ovenfor.»

«Som anført i den tidligere tilsynssaken synes bemanningen ved legesenteret, både med antall leger og annet personell, ikke å være lav. Fylkesmannen legger som tidligere til grunn at legesenterets tilgjengelighetsproblemer hovedsakelig skyldes en lite hensiktsmessig organisering. Brønnøy kommune må som ansvarlig for organiseringen av fastlegetjenesten sørge for at de påpekte avvikene fra kravene i fastlegeforskriften rettes.», skriver fungerende fylkeslege Anne- Grethe Karlsson.

Hun konkluderer med at Brønnøy kommune ikke sørger for at tilgjengelighetskravet i fastlegeforskriftens paragraf 21 overholdes ved Brønnøy legesenter. Det foreligger dermed brudd på helse- og omsorgstjenestelovens paragraf 3-1, jamfør fastlegeforskriftens kapittel 2.

Avgjørelsen kan ikke påklages. Brønnøy bes om å innrapportere tallene for august og september – sammen med redegjørelse for hvilke tiltak man iverksetter.

Brønnøys saksbehandler, avdelingsleder Anne-Mari Hopen, svarte 10. oktober med redegjørelse for hva man har gjort for å rekruttere nok leger. Gjennomsnittlig ventetid på telefon i de to månedene var ifølge Hopen 4 minutter og 45 sekunder.

Hun skriver at kommunen har engasjert 1,5 årsverk for å styrke sentralbordet og SMS-tjenesten og at responstiden har gått ned første uke i oktober.

I sitt oppfølgingsbrev til dette skriver Fylkesmannen i Nordland i desember at kommunens vedlagte oversikt viser at legesenteret ikke fylte fastlegeforskriftens krav.

«Prosent besvarte telefoner varierer fra 51 % til 95 % av alle innkomne telefoner. Og gjennomsnittlig ventetid på svar på telefon varierer fra 0,40 minutter til 21,16 minutter. Videre er det anført at per 10.10.16 var gjennomsnittlig ventetid for ordinær konsultasjon 9 arbeidsdager, som heller ikke oppfyller forskriftens krav.

Fylkesmannen ber om grundig redegjørelse for perioden 1. oktober–1. februar.