• Denne saken sto på trykk i BAs helgeseksjon fredag.

Gjennom vinduene til teknikk og industriell produksjons (TIP) lokaler på Salhus skinner lyset ut i høstmørket. Det er tirsdag, og hver tirsdag kveld har TIP-klassene «leksehjelp» på skolen. Det betyr åpent verksted, og de kan arbeide med enten personlige prosjekter, eller med oppgaver de ikke har rukket på dagtid.

Ja, du leste rett. Elever på videregående skole møter frivillig opp på kveldstid for å gjøre skolearbeid. Men så er det jo ikke diktanalyse heller.

Gledet seg til skole på kveldstid

Én av elevene som arbeidet med skolearbeid tirsdag kveld er Marie Helen Rødli fra Brønnøysund. Hun går VG1, altså førsteåret på TIP, og har sett frem til å kunne bruke verkstedene på kveldstid.

– Det er veldig greit. Jeg har gledet meg siden første skoledag. Vi fikk ikke lov før etter høstferien, og det er litt kjedelig å vente, men man skal jo være forberedt før de slipper oss løs her inne, ler hun, mens hun arbeider med å meisle.

Det er en kjent sak at TIP i Brønnøysund er nedleggingstruet. Nylig bekreftet fylkesråd for utdanning Hild-Marit Olsen (Ap) at TIP fortsatt er på fylkets kuttliste, mens medier- og kommunikasjon på BVS berges. Rødli er glad hun får gå TIP i Brønnøysund.

– Det hadde ikke vært like artig å gå på Mo. TIP i Brønnøysund er legendarisk, det er kjempetrivelig og artig. En av de beste skolene som finnes, mener hun.

Neste skoleår planlegger hun å gå VG2 industrimekaniker.

– Jeg vil jobbe enten offshore eller bli motormann og jobbe med store maskiner. Motormann på oljeplattform ville jo være perfekt, mener hun.

Det praktiske skolearbeidet på TIP er bare en bonus for henne.

– Det er mer spennende enn ungdomsskolen, jeg syns at variasjonen er bra, og at man lærer mye av blandingen av teori og praksis.

Tidligere elever på besøk

Lærer Kai Ove Ormø får besøk av to tidligere elever, Martin Torgnes og Marius Skogmo. De trivdes begge godt på TIP i Brønnøysund.

Lærer Kai Ove Ormø mener tilbudet med åpent verksted på tirsdagskveldene er bra. Årsaken til at elevene ikke får bruke verkstedene på kveldstid før de har gått en periode på linja er at mange ikke er godt nok forberedt til å «gå løse» i verkstedene.

– Det er viktig at de får sikkerheten inn i fingrene, og så må de også vite hvordan vi liker å ha det her med orden og slikt, sier han.

Han vet ikke om andre skoler på Helgeland har det samme tilbudet, men forteller at han av og til får høre fra lærere på andre skoler at «dette skulle vi gjort».

Denne kvelden får han besøk av to tidligere elever som gikk ut i fjor. Martin Torgnes og Marius Skogmo er begge ute i arbeid, Martin på Tine i Sømna, Marius hos Bilfag på Mo. De trivdes begge godt på TIP i Brønnøysund.

– Det var mye nytt å lære etter ungdomsskolen, og dette var et fint sted å lære det. Selv likte jeg ikke skolebenken så godt, og jeg tror ikke jeg burde bodd på hybel på Mo første år på videregående, sier Skogmo.

– Jeg ser jo på deg at du var litt mer klar for å flytte på hybel nå, sier lærer Kai, og alle tre ler.

Torgnes og Skogmo passet begge inn på TIP.

– Jeg liker praktiske fag, og her i Brønnøysund er det et veldig godt miljø. På Mo er det ikke så godt ungdomsmiljø, og mye tull, ifølge de jeg kjenner som har gått der, sier Torgnes.

– Helt toskete av dem

Når han er ferdig skal dette muligens bli en hammer. Leander Strømhaug er ikke helt sikker, men prøver seg frem.

Ute i verkstedet holder Leander Strømhaug som går VG2 industrimekaniker på med dreiebenken. Han tror det skal bli en slags hammer.

– Det er jo helt toskete av dem, jeg vet ikke helt meningen, kanskje det er for å spare penger? sier han om kuttforslaget.

Knappe to meter unna arbeider Fredrik Misael Thorbergsen på VG1 med en annen dreiebenk. Han har selskap fra Emma Vatnan, som går elektro, og bare er på besøk.

– Det er jo veldig dumt, det er mange søkere, sier han oppgitt.

Han vet ikke hva han hadde gjort om det ikke var et tilbud i Brønnøysund.

– Da jeg skulle omskolere meg valgte jeg TIP fordi det var i Brønnøysund, og fordi jeg hadde hørt mye bra om den, sier han.

Fredrik Misael Thorbergsen arbeider med dreiebenken.

Johannes Skoglund på VG1 er, og dette begynner å bli et gjentagende tema, heller ikke fornøyd med planene.

– Jeg syns det er veldig unødvendig og upraktisk. Neste uke får vi ungdomsskolen på besøk. Det er godt over førti stykker som har lyst til å besøke TIP og se hvordan vi har det her.

Skoglund er i likhet med andre også opptatt av det sosiale miljøet, og hvor greit det er å bo hjemme det første året.

– For mange som bor på hybel blir pengene veldig fort borte, og enkelte mister kanskje litt kontrollen.

– Kjempejæft!

Johannes Skoglund i gang med sveising. Sveisemaske er viktig, øynene er utsatt for både sterkt lys og gnister.

Han liker imidlertid tirsdagstilbudet veldig godt.

– Det er kjempejæft. Det er sosialt og man får muligheten til å skru. Som regel er jeg her hver tirsdag, sier han.

– Hadde du møtt frivillig hver tirsdag kveld om du gikk studiespesialiserende?

– Heh, nei!

BA møter også den tidligere TIP-læreren Svein Stangnes, som underviste på arbeidsmaskiner i 27 år.

– Det er helt talentløst. De leser statistikk som fanden leser Bibelen. Bak tallene er det mye som skjuler seg, de har brukt min klasse fra 2013 som grunnlag for statistikken, og i den klassen er alle unntatt én i arbeid med faget deres eller et beslektet fag, forteller han.

– Bedre miljø i Brønnøysund

Kine Bruvoll (t.v.) og Kine Elvebakk arbeider med en oppgave der det skal bores hull i et stykke metall, etter et gitt mønster.

Sist BA besøkte TIP på Salhus snakket vi med Helena Elvebakk og Kine Bruvoll.

Elvebakk er fra Mo i Rana, og gikk førsteåret på ei annen linje på Mo. Det likte hun ikke.

– Det er ikke noe godt miljø på Mo. Det kan ha litt å gjøre med at jeg er litt lei, jeg føler i alle fall at miljøet er bedre her enn på Mo. Man er mer samlet som elevmasse, og føler seg mer som en del av noe, sier hun.

Ofte opptatt på dagtid

De liker også tirsdagstilbudet.

– På dagtid er det ofte slik at både lærere og utstyr er opptatt, sier Bruvoll.

– Dette er perfekt om man ikke er ferdig med oppgaver, eller trenger hjelp med noe, sier Elvebakk.

– Hva er det dere gjør nå?– Vi skal bore hull i denne i et spesielt mønster, og lage gjenger, sier Bruvoll.

—Så det er ikke en typisk julegave?

– Haha, nei, kanskje til pappa? ler hun.

De har egentlig fri. Likevel tar elevene turen til skolen for å være på verkstedet til TIP og gjøre skolearbeid.
Det sosiale er også viktig. Elevene BA møtte fremhevet også tilbudet som en møteplass. Her lyttes det til et bilanlegg.