Ruten, på folkemunne ofte bare omtalt som «hurtigruten», skal ut på anbud, og nytt med dette anbudet er blant annet at det stilles strengere miljøkrav, og at anbudet deles opp i tre pakker, der det potensielt kan bli tre separate rederier som drifter ruten.

Søker ikke?

I dag er det Hurtigruten AS som har anbudet på denne ruten, men det kan det bli en slutt på.

– Vi er forberedt på alle scenarioer, inkludert at vi enten ikke får anbud, eller at ikke vi søker, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten AS til Klassekampen torsdag.

Om rederiet ikke søker på eller får anbud vil det innebære at Hurtigruten AS kan velge å ikke anløpe alle stoppesteder med sine hurtigruteskip, kan ligge lenge i enkelte havner, eller kan gå helt annerledes i dag, og fokusere mer på cruiseturisme.

– Uansett hva som skjer, så skal vi seile på norskekysten og være en markant aktør her. Vi vil da trolig ikke anløpe alle 34 stedene, men selv kunne velge hvilke områder vi ønsker å vise våre gjester. Vi vil også gi alle på kysten knallhard konkurranse, slik vi konkurrerer med utenlandske cruiserederier i dag, sier Bjørnflaten til Klassekampen.

Strid om navnet

Hurtigruten AS har allerede sagt at de ikke vil la andre bruke deres merkenavn «Hurtigruten».

Transportforsker Gisle Solvoll ved Nord universitet, Handelshøyskolen i Bodø mener det nye anbudet, som er oppdelt og stiller miljøkrav, vil gi bedre konkurranse.

– Dagens operatør har jo også båter som sannsynligvis ikke tilfredstiller miljøkravene, de må sannsynligvis bygge nye eller bygge om. Det gir nok en jevnere konkurranse om dette anbudet, mener han.

Det kan altså se ut som om Hurtigruten AS tenker i samme baner. Det spørs om dette kan bli til fordel for Torghatten, som har signalisert interesse for anbudet.