Brønnøysunds Avis snakket i slutten av mars med Trælnes Krets Vel (TKV) om deres søknad til Brønnøy kommune og Statens vegvesen om å gjøre Berg-elevenes skolevei tryggere.

- En dødsfelle

I søknaden karakteriserte TKV veien som en dødsfelle.

- Autovernet som skal beskutte de myke trafikantene utgjør i denne sammenhengen et hinder for sikten. En seksåring som står ved autovernet i vest og skal krysse veien vil ikke være mulig å se før vedkommende er i veibanen. Det er umulig for den som skal krysse veien å få øye på kjøretøyet som kommer kjørende sørover før kjøretøyet er inne i svingen, og da bør man løpe, hvis man allerede er i ferd med å krysse veien, het det i søknaden.

Flere bekymringer

Begrenset sikt ble løftet fram av TKV som en av bekymringene deres.

- Kjørende fra nord som må krysse kjørebanen for å komme til fylkesvei 43 har meget begrenset sikt. Lange kjøretøy, som biler og traktorer, utgjør en trafikkfare som følge av at de ikke har mulighet til å se motgående kjøretøy ved krysningstidspunkt.

Saksbehandler i Statens vegvesen, Ivar Heggli, fortalte til Brønnøysunds Avis i slutten av mars at Vegvesenet ville se på saken.

Vegvesenets svar

"Befaringen bekreftet at siktforholdene på stedet i utgangspunktet er tilfredsstillende i forhold til fart og trafikkbelastning. Det bemerkes imidlertid at for sørgående trafikk, vil bilisters trafikk kanskje dras mot venstre side av vegen på grunn av krysset ved fv 43, og medføre redusert oppmerksomhet i forhold til busspassasjerer som skal over fv 17.

Vi har vurdert endring av fartsgrensepå stedet ut fra gjeldende kriterier, og konklusjonen er at man ikke kan redusere hastigheten fra 60km/t til 50 km/t. Det er heller ikke mulig å forbedre bilisters oppmerksomhet i forhold til fotgjengere i vegen ved hjelp av normert skilting

Det ble ytret ønske om forlengelse av fortau øst for fv 17 for å få krysningspunktet lenger unna kurven i nord. En slik ombygging av busslommen med tilhørende anlegg er et såpass omfattende prosjekt at det vil måtte prosjekteres og finansieres utenfor Statens vegvesens ordinære driftsbudsjett."