Det var Aftenposten som første omtalte saken.

Fra 2018 skal ti prosent etanol blandes inn i all bensin i Norge. Det ble bestemt i budsjettforliket og vedtatt i Stortinget i fjor. 20 prosent av alt i drivstoff i 2020 skal være biodrivstoff.

Ifølge Aftenposten vil personbiler produsert før 2002 ikke tåle denne bensinmiksen basert på undersøkelser gjort av bilbransjen. Den kan også gjøre skade på nyere bilmodeller.

Knut Skårdalsmo i Fuel Consultuing forteller i et intervju med Aftenposten at han ikke synes det er realistisk å ha 10 prosent etanol i bensinen.

- Innblanding av etanol i bensin i størrelsesorden ti prosent og mer vil føre til havari i innsprøytningssystemet hos et ikke ubetydelig antall biler. Motorer med tidlig generasjon direkte innsprøytning vil være særlig utsatt, sier han.

Blant disse:

  • Volkswagen

  • Toyota

  • Mercedes

  • Opel

Ifølge en undersøkelse gjort av Fuel Consulting vil etanol ha disse konsekvensene for bilene:

  • Økt innblanding av etanol i bensin (over fem prosent), og av første generasjon biodiesel i diesel (over syv prosent), kan medføre havari og eller kostbare reparasjoner, eventuelt ombygging, for en lang rekke biler og bilmodeller, spesielt eldre.

  • Stort sett alle biler nyere enn 2010 kan benytte bensin med inntil ti prosent etanol, men ingen bilmodeller utenom enkelte Citroën- og Peugegot-modeller er konstruert for å kunne benytte diesel med over syv prosent innblanding av første generasjon biodrivstoff.