Noen har problemer med å lære og å automatisere sammenhengen mellom lyder og bokstaver. Hvis disse lesevanskene er alvorlige, kalles det dysleksi. Vanskene kan være av mer eller mindre alvorlig art og kan få store konsekvenser for den enkelte.

Har mange dyslektikere

- Skolene i Sømna har hatt fokus på dysleksi lenge. Nå prøver vi å få med foreldrene. Vi har en god del dyslektiske elever. Statistisk sett er det i alle klasser. Vi ser at mange elever detter ut av  videregående skole, mange har dysleksi, sier leder for ressursteamet på Berg skole, Karin Rendal.

-Trenger Sømna lokal dysleksiforening, spør nå sømnaskolene som har invitert leder i Brønnøy Dysleksiforening, Lise Alsaker til å holde et informasjonsmøte i Sømna i kveld.

At det er ok å ha dysleksi

Leder i Brønnøy Dysleksiforening, Lise Alsaker synes det er viktig at foreldre engasjerer seg.

-- Vi ser at dysleksiforeningen har hatt en viktig rolle i forhold til å synliggjøre området dysleksi, og spre kunnskaper om hva dette er for noe gjennom kurs og foredrag mot foreldre, lærere og skoleledelse.  Det er veldig viktig for de ungene dette gjelder at de får en anerkjennelse;  at det er helt ok å ha dysleksi. Da er det lettere for dem å akseptere at de har den utfordringen.  Vi ser fortsatt at mange kommer for sent til utredning for dysleksi, og at de dermed ikke får den hjelp de skulle hatt. Det er heller ingen felles retningslinjer for hvordan dysleksi skal møtes i skoleverket. Det er dermed veldig tilfeldig hva disse elevene får av tilrettelegging, sier Alsaker.

Dra i samme retning

-Vi ser at det er viktig at alle har fokus på dysleksi, og vi kurser alle lærere. Det er viktig at vi alle kan tolke signalene, sier Rendal.

- I sømnaskolene har vi gode rutiner på å kartlegge dysleksi, og vi har mye på stell i forhold til dette. Nå ønsker vi å møte foreldrene for å høre om det er et ønske om å stifte en lokal forening for dysleksi, eller om det er noen som har interesse i å knytte seg til foreningen i Brønnøysund. Det er viktig at både barn og voksne drar i samme retning, opplever hun.

Arver fra foreldre

Nettstedet forskning.no publiserte nylig forskning som viser at dysleksi i høy grad er arvelig. Professor Monica Melby-Lervåg ved Universitetet i Oslo har i samarbeid med britisk psykolog gått gjennom tidligere undersøkelser av barn som har foreldre med dysleksi eller lesevansker.

-Resultatene av undersøkelsen viser blant annet at barn som har foreldre med lesevansker eller dysleksi, i gjennomsnitt har 45 prosent risiko for å utvikle lesevansker. For de som ikke har foreldre med lesevansker, var risikoen 11,5 prosent.  Vanskene hos disse barna var også til stede allerede da de var spedbarn og smårollinger. Allerede på dette tidspunktet hadde barna forsinket språkutvikling, sier Melby-Lervaag til Forskning.no.

-Vi kurser lærerne, og vil ha foreldrene mer med, sier leder for ressursteamet på Berg skole, Karin Rendal. Foto: Viktor Stein