Hurtigruten ASA har kontrakten for kystruten Bergen - Kirkenes ut 2019, og departementet har opsjon på ytterligere ett år. Samferdelsesdepartementet er i ferd med å legge siste hånd på det nye anbudet. I neste periode kan oppdraget bli delt mellom flere rederier, skriver næringslivsnettstedet Nord24 (abonnement.)

Gjennomgående skip

Mellom fem og ti rederier har allerede meldt sin interesse. Det karakteriserer ekspedisjonssjef Fredrik Arnesen i Samferdselsdepartementet som «overraskende mange».

– Det er til vurdering om vi vil dele opp kontrakten i flere pakker, men det vil uansett være gjennomgående skip. Passasjerer skal ikke måtte bytte skip på reisen, sier ekspedisjonssjefen, som foreløpig ikke vil gå detaljert inn på kravene i anbudet, sier Arnesen til Nord24.

Det nye anbudet skulle vært ute før sommerferien, men ligger an til å komme først om en måneds tid.

– Vi har selv ansvaret for at vi er noe sent ute, men det skyldes at vi har trengt noe mer tid på å forberede anbudskonkurransen godt. Vi har dialog med ESA om saken og sender fredag eller mandag dokumentasjon for videre dialog og avklaringer. Vår ambisjon er at konkurransen blir utlyst i slutten av september, sier Arnesen

Avventer anbudskriteriene

Hurtigruten ASA-sjef Daniel Skjeldam er spent på hvordan anbudet blir utformet.

– Vi satser alt på å vinne. Men vi må også være så ansvarlige overfor både ansatte, passasjerer og eiere at vi forbereder oss på det motsatte, sier konsernsjefen til Nord24.

– Vi forbereder oss på et scenario hvor vi enten ikke vinner anbudet på kystruten, eller at anbudskriteriene blir så uspiselige at vi ikke sender inn noe tilbud, sier han til NTB.