I slutten av september sendte administrasjonen i Nordland fylkeskommune ut et notat om framtidig skolestruktur i fylket på høring til skolene. Der lå det inne en rekke forslag til kutt og opprettelse av linjer ved de ulike videregående skolene i Nordland. Ved Brønnøysund videregående skole var det foreslått å legge ned teknikk og industriell produksjon og media og kommunikasjon. Det ble også foreslått å opprette et akvakulturtilbud i Brønnøysund hvis det private initiativet på Toft ikke fikk gjennomslag for sine planer hos Utdanningsdirektoratet.

Forslagene utløste en umiddelbar, unison og kraftig motreaksjon fra både ansatte, elever, politikere og næringsliv på Sør-Helgeland. Kraftigst var motstanden mot nedleggelse av TIP. Fylkesråd for utdanning Hild-Marit Olsen mente den gangen at det var for tidlig med opprør og var mest opptatt av at saken «var kommet feil ut i media». Hun slo imidlertid fast at løpet ikke var kjørt for TIP:

– Etter at innspilllene fra skolene er kommet på plass i oktober, vil utdanningsavdelingen vår legge frem en sak til behandling i fylkesrådet. Da kommer jeg og fylkesrådet inn i saken og skal gjøre politiske vurderinger, deretter legges saken frem for fylkestinget. Vi har sett før at det kan bli endringer i fylkestinget, sa Olsen den gang.

TIP på kuttblokka

Fylkesråd for utdanning Hild-Marit Olsen (Ap). Foto: Simon Aldra

Denne uken, fra mandag og til fristen på fredag, skal fylkesrådet og gruppelederne fra posisjonen på fylkestinget gjøre sine vurderinger. Hild-Marit Olsen uttalte til BA på fredag at det allerede er gjort endringer på tilrådningene politikerne har blitt forelagt.

– I det forslaget som nå ligger på bordet der er TIP fortsatt foreslått nedlagt, men ikke media og kommunikasjon. Det er dette utgangspunktet vi nå skal drøfte utfra, sier Olsen.

– Er det nå riktig tidspunkt for befolkning, kommuner, næringsliv og andre til å komme med innspill til saken?

– Ja, og vi må ta hensyn til innspillene som kommer. Nå er vi der at den politiske prosessen er i gang, og da skal forslagene diskuteres åpent og tilgjengelig. Slik at de som vil kan påvirke. Vi skal bruke uka på denne saken. Jeg vil tro at vi på fredag er klar til avgi en innstilling til fylkestinget innen fristen, sier Olsen.

– Jeg har blant annet nettopp snakket med ordføreren i Brønnøy om dette.

Ordfører i Sømna og regionrådsleder på Sør-Helgeland Andrine Solli Oppegaard er ikke tilfreds med at TIP fortsatt ligger på fylkets blokk for nedskjæring.

– Det er svært uheldig. Vi har stort behov i vårt regionale næringsliv for den kompetansen disse elevene representerer. Kommunene har også behov for denne typen kompetanse. I tillegg er en veldig viktig del av dette at TIP over mange år har tatt godt vare på elever som sliter i videregåendesystemet. De får elever gjennom et løp der mange ellers ville falt fra. De kan vise til gode resultater, og har fått mange ut i arbeidslivet. Vi trenger TIP her, sier Oppegaard.

Stor lærlingavtale signert

Ifølge regionrådslederen har politikere og næringsliv på Sør-Helgeland ikke vært uvirksomme i saken den siste drøye måneden. De har jobbet mot lokalt næringsliv for å få flere bedrifter til å forplikte seg til å øke antall lærlingplasser. Dette fordi et av fylkets hovedargumenter for å legge ned TIP var mangel på lærlingplasser.

– Men fakta er at vi har hatt en betydelig økning i lærlingplasser de siste årene. I tillegg har vi denne mandagen fått på plass en bindende avtale mellom Brønnøy næringsforum ved sine medlemsbedrifter, Brønnøysundregistrene, TTS, Torghatten ASA og alle fem kommuner på Sør-Helgeland. Der forplikter underskribentene seg til å øke antall lærlingplasser på Sør-Helgeland med 30 prosent de neste fem årene, sier Oppegaard.

Hun mener nedleggelse av TIP vil virke mot fylkets hensikt om å få flere ut i lærlingarbeid i fylket.

– Hvis TIP blir nedlagt er redd for er at veldig mange i stedet velger å gå over på byggfag. Der har vi ikke et næringsliv som er dimensjonert for å ta imot så mange lærlinger. Da er vi inne i en ond sirkel. Da får regionen trøbbel med å tilby lærlingplasser som faktisk finnes her til elever, men samtidig også problemer med å finne arbeidskraft til de lærlingplassene vi faktisk har i viktige hjørnesteinsbedrifter som landbruksnæringa og TTS, sier Oppegaard.