Fylkesråd for samferdsel, Willfred Nordlund (Sp) sier det i en pressemelding fra Nordland fylkeskommune.

Mer supplering i ny kontrakt

Dagens kontrakt på sambandet Vennesund-Holm går ut 31. desember 2018, og kontrakten skal lyses ut om kort tid.

– Erfaring viser at kapasiteten på dette sambandet er for liten om sommeren. Derfor ønsker vi å sette inn en større ekstraferje om sommeren, samt mulighet til å forlenge sesongen i fremtiden, sier samferdselsråden.

Dagens suppleringsferje tar 36 personbiler, mens fylkesrådet ønsker en ferje på minimum 60 personbiler. Hovedferja vil fortsatt ta minimum 60 personbiler.  Fylkesrådet legger også til grunn at kontrakten skal lyses ut med lang kontraktstid og vil også vurdere mulighet for teknologi med null eller lavt utslipp, heter det i pressemeldingen.

Nordlund vil foreslå for fylkestinget at det settes av penger til ny oppstillingsplass, parkeringsplass og servicebygg på Holm i Økonomiplanen i 2018. Slik skal man være klar for ny kontrakt.

– Trafikksikkerheten er for dårlig på mange ferjeleier, og særlig på Holm. Dersom fylkestinget er enig vil vi gå i gang med planlegging så snart som mulig, avslutter Nordlund.

– Setter stor pris på

Det tas godt i mot av Sømna-ordfører Andrine Solli Oppegaard.

– Det setter vi stor pris på. Vi har vært redd for at vi må kjempe hvert år, og ha noe slikt som Tosen-raset hvert år. Det har vært tungvindt både for alminnelige reisende, ferietrafikk og næringsliv at det har vært slikt. Sambandet er hovedåren for oss og for hele regionen, og vi setter pris på at det tas med.

Samtidig som hun unner Bindal en utbedring på Holm, skulle hun ønske at også Vennesund ble tatt med.

– Vi må også se på utbedring av Vennesund. Nordland Fylkeskommune har en regional handlingsplan for transport ute til høring, og vi har et formannskapsvedtak om et høringsinnspill til den planen denne uka, der vi spiller inn det.

– Positivt for Bindal

– Da har de tatt beslutninga jeg har ønsket, er den øyeblikkelige reaksjonen til Bindals-ordfører Britt Helstad.

Hun har lenge ment at to ferger er bedre enn en, fordi det gir høyere frekvens.

– Dette er ikke negativt for Bindal, ser på det som positivt. Jeg vil gjerne at de utvider strekket, på grunn av raset i Tosbotn ble det startet tidligere i år, og holdt gående lenger, det fungerte veldig bra, antyder hun.

– Jeg håper det kan bli fra mai til september.

Fremdriften viktig

Fremover er fremdriften i arbeidet med å utbedre på Holm viktig for henne.

– De velger å beholde det fergeleiet som er, for to ferger. Det er helt ok for oss, men fremdriften er jeg veldig opptatt av. I fjor ble det bevilget 103 millioner til fergeleie på Holm, og mye snakk om flytting. Jeg forstår at dette sikkert skal ut på anbud, men nå har det vært slik i flere år. Det har ikke vært noen større ulykker, men det er jo mer flaks enn man har lov å ha. Når det står kilometervis med biler, og folk har høy fart på vei fra ferga, er det ikke trygt, sier hun.

– Jeg håper at pengene som er bevilget brukes og ikke overføres et annet sted. Det er behov for å gjøre noe på vennesund også, det er ikke optimalt der. Jeg håper de ikke bare tenker Holm, men også Vennesund, selv om Vennesund er bedre enn Holm er i dag.

– Viktig for hele Sør-Helgeland

En annen ordfører som har fått kjenne på ymse utfordringer med samferdsel er Kari Anne Bøkestad Andreassen i Vevelstad. Hun mener det er positivt at «innfallsporten» til Sør-Helgeland får bedre kapasitet.

– Det er gull verdt for hele Helgeland for Vennesund-Holm. All den tid turistene reiser nordover er det innfallsporten til Søndre og Ytre Helgeland og Kystriksveien, det gjelder selvfølgelig også for oss som bor her, og næringsliv. Det er kjempegledelig at de får økt kapasitet. Det har vi vært samlet om på Sør-Helgeland lenge.

Selv ser hun frem til nyferga er klar for Tjøtta-Forvik, og forteller at det kan skje i løpet av våren. Vevelstad kommune tar utgangspunkt i mars-april.

– På Horn-Anddalsvåg er vi på sikt fornøyde med «Torghatten», som fungerer bra.