I dag presenterte prosjektleder Jørn Sørvig fra Statens Vegvesen sitt førsteutkast til nytt samferdselskart for Nordlands fylkeskommunale ferge- og båtruter.

Må effektivisere

Kartet er utarbeidet etter innspill fra fylkesrådet, og forslagene skal presenteres i alle berørte regioner før det endelige forslaget leveres til fylkesrådet for politisk behandling, høring og vedtak.

- Noen fylkeskommuner rammes ganske hardt økonomisk. Nordland er en av disse. Nå har vi et system som bygger stort sett bare på folketall. Stortinget sier at Nordland bruker for mye penger på samferdsel, og at Nordland må effektivisere. Strukturen vi har i dag ble opprettet på 70/80-tallet, og fungerer greit. Men vi har aldri tatt en grundig gjennomgang, selv om det har skjedd mye siden den gang, sa Sørvig innledningsvis.

Prosjektgruppen har fått ordre om at det nye kartet må tilpasses de nye økonomiske rammene. Det vil si en reduksjon på 280 millioner kroner i året fram mot 2019.

Prosjektgruppen har innhentet innspill både fra brukere, kommuner og andre blant annet gjennom undersøkelser, verksted og åpne møter.

Forslaget skal ut på høring i løpet av mai. Målet er at det nye samferdselskartet skal kunne behandles av fylkestinget i oktober.

Fredag presenterte Sørvig et såkalt minimumstilbud, der det finnes et visst  økonomisk rom for justeringer.

Vega-hurtigbåt i faresonen

For Sør-Helgeland kan dette medføre flere endringer.

- Vi gjør et stort grep i Tjøttabassenget. Vi har sett på dagens Herøysteder-rute som ender på Vega. Den har vi lagt ned. Vi har opprettet en ny rute, med lastebilførende hurtigbåt. Den kan håndtere skoleskyss inn mot Sandnessjøen fra Herøystedene. Vega-ruten er en rute som blir brukt mye, spesielt om sommeren. Den er en viktig del av infrakstrukturen for turistnæringen. Vi ser før oss at denne bilførende hurtigbåten kan gjøre turer innom Vega i turistsesongen. Kanskje midt på dagen. I helgene er denne forbindelsen viktig for pendlere. Vi tenker at da må vi bruke Igerøy-Tjøtta-sambandet. Hvis nødvendig opprette bussamband mellom Tjøtta og Sandnessjøen som korresponderer med denne ferjen, sier Sørvig.

Store endringer i Tjøttabassenget

Det er også foreslått endringer i Visten og Tjøttabassenget.

- I dag har vi en liten hurtibåt som går inne i vistenfjorden og steder opp mot Grytåga og Vefsn. Vi foreslår at Husvika og Grytåga legges ned som anløpssteder. Husvika vil få hovedforbindelse mot Mosjøen, og i Grytåga er det en stor bedrift som har anlegg. Det vanlige er at de har en egen skyss, og det har de til en viss grad i dag. Vi ser ikke dette tilbudet som nødvendig. Hurtigbåten vil vi erstatte med en bilførende hurtigbåt, som betjener vistensteder som i dag - men også Stokkasjøen, Tro og vi må vurdere om den også kan betjene Vågsodden på Hamnøya. Dette betyr at vi også får en kortere seilingstid mellom Forvik og Tjøtta, kanskje ned mot 40-45 minutter. Vi legger opp til at denne ferja også vil betjene Mindlandet, sier Sørvig.

- Ellers har vi lagt ned båtruta mellom Brønnøysund og Sauren på Torget. Vi erstatter den med behovsanløp fra Vega-båten. De øvrige behovene som er der, må håndteres på annen måte. Det vil ikke bli gitt et fylkeskommunalt tilbud. Vi vil også her, for å kunne holde sykehusbåten i gang mellom brønnøysund og sanndnnesjøen, se på om det kan gjøres effektiviseringer i sambandet Rørøy-Brønnøysund, sier Sørvig.

Vil fjerne pendlerrute

I Bindalsfjorden er det bilførende hurtigbåt fra før.

- Vi tenker oss at vi også her må gå igjennom strukturen. Hovedtyngden av biltransporten som går fra plassene inne i Harangsfjorden vil ende på Terråk. Røytvoll vil kun bli brukt når det er tyngre transporter. Det er også en pendlerrute mellom Bindalseidet og Terråk, den tar 15-20 minutter. Å kjøre tar 40 minutter. Vi vurderer å ta denne bort. Skoleskyssen vil vi selvfølgelig opprettholde kravene på, sier Sørvig.

Her er noen av endringene som foreslås:

Bindalseidet-Harangsfjord (MS Ørtind): Pendlerrute legges ned. Rutestruktur endres.

Sauren/Stortorgnes-Brønnøysund (MF Torget): Legges ned. Sauren anløpes ved behov av Vega-hurtigbåten.

Rørøy-Brønnøysund (MS Vegtind): Frekvens på åpningstid justeres.

Brønnøysund-Sandnessjøen (MS Vegtind): Ingen endringer

Sandnessjøen-Herøysteder-Vega (MS Mårøy): Legges ned og erstattes av lastebilførende hurtigbåt som også betjener fergetrafikk til og fra Austbø og Brasøy.

Tjøtta-Forvik (MF Godfjord/MF Brandal): Direkteferge som også anløper Mindlandet. Vågsodden utredes for bruk av lastebilførende hurtigbåt. Ruter justeres i forhold til trafikk. Tro og Stokkasjøen betjenes av Vistenruta.

Horn-Andalsvåg (MF Torghatten): Ruter justeres i forhold til trafikk

Vennesund-Holm (MF Torgtind): Ruter justeres i forhold til trafikk