Ordfører Britt Helstad i Bindal kommune sier forslaget til fremtidig ferje- og hurtigbåttilbud i Nordland slår dårlig ut også Nordlands sørligste kommune.

- Både Harangsfjord, Skotnes og Øksningan/Øyen er uten fastlandsforbindelse. Når det nå legger ned pendlerruta mellom Bindalseidet og Terråk som anløper Øyen og Øksningøy på turen, medfører dette at ekteparet Hanna og Terje Moe fra Øksningøy og Eva Otervik fra Øyen ikke kommer seg på jobb før med skoleruta. Det vil si 1,5 til 2 timer for seint. Ingen kan da jobbe i hundreprosent stillinger lenger, sier ordføreren.

Uakseptabelt

Terje Moe bor på Øksningøy og har sittet i kommunestyret i Bindal for Sp. Han viser til utredningen for to år siden da fylket engasjerte Jørn Sørvig for å se på fremtidige samferdselsløsningene i fylket.

- Vi hadde i den forbindelse møte på Terråk og i Brønnøysund med kommunene i fylket. Etter dette ble det ingenting og fylket så vel at det ikke var så enkelt. Nå blir vi rammet på alle mulige måter. Vi som bor på ei øy har ikke andre alternative måter å komme oss til og fra. Jeg har et eget firma og reiser rundt om kring, sier Moe som driver Bindal Ren Service og har vaskeoppdrag for bedrifter og privatkunder.

Pendlerruta som er foreslått lagt ned går fra Bindalseidet klokka 06.15 hver dag. Skoleskyssen går nesten to timer seinere. Det er to anløp av Øksningøy og av Øyen.

- Folk har bygd hus og bor her, jobber her i kommunen og utenfor kommunen. Dette forslaget er ikke akseptabelt, sier Moe.

Det er to personer som pendler med den første ruta, to med skoleruta fra Øksningøy og Øyen.

- Hva blir konsekvensen om pendlerruta tas bort?

- Dette slår beina under oss. De sier at folk kan bo hvor de vil. Vi driver med småbruk også og bygger opp en stamme med villsau som er viktig for at det ikke skal gro igjen rundt oss. Det virker ikke som om det betyr noe at det gror igjen, sier Moe.

Vil protestere

- Samferdselsråden sier forslagene til ruteendring vil bli sendt ut på høring til kommunene, vil dere benytte dere av muligheten til å gi et høringssvar?

- Ja, absolutt. Det skal vi gjøre. Regjeringen sier også at innbyggerne skal få bedre tilbud og at vi skal få bo der vi vil. Vi som bor her får oss en på trynet nesten daglig. Vi får beskjed om at vi skal slås sammen med andre kommuner og at vi skal skifte fylke, sier han oppgitt.

- Føler dere at dere er tvunget til å flytte?

- Dette er seigpining når de tar fra oss infrastrukturen vi har hatt. Jeg har bodd i over 30 år her og pendlet med båten morgen og ettermiddag. Det virker ikke som det er ønskelig at det skal bo folk utenfor allfarvei. Det er sørgelig, sier Moe.

Det er i overkant 10 personer som bor på Øksningøy og Øyen totalt. I tillegg er det fritidsboliger hvor det er folk i gjennom hele året.

- Det er flere som blir rammet dersom det blir ruteendring. Dette gjelder også Harangsfjord og Skotnes. Vi skal samarbeide med dem om en høringsuttalelse, lover Terje Moe.

Vil ivareta pendlerne

Nordland fylkeskommune må kutte 43,5 millioner kroner på samferdsel. Samferdselsråd Svein Eggesvik (Sp) sier det fra politisk hold er en holdning at pendlerruter skal bestå.

- De konkrete forslagene til ruteendring blir sendt kommunen på høring, slik at vi får informasjon og synspunkter fra kommunen. Det er viktig at kommunen benytter den muligheten til å få fram de viktigste behovene. Vi er for øvrig kjent med at det er flere som benytter denne båten og enkelte av de nevnte avgangene til pendling, sier Eggesvik og understreker at skoleskyss og pendling blir ivaretatt.

- Fylkesrådet foreslår endringer over hele fylket, og de aller fleste rutene berøres, avslutter Svein Eggesvik.

Fylkestinget skal behandle fremtidig ferje- og hurtigbåttilbud i møtet 9. og 10. oktober.