Tirsdag 14. mars er barnehagedagen, og den ble også markert i Fjellsøya barnehage i Brønnøy. Tema for årets barnehagedag er lek og lekens betydning.

Aktuelt tema

Pedagogisk leder ved Fjellsøya barnehage Ane Bøasæter synes at det er viktig med en barnehagedag og understreker hvor aktuelt årets tema er.

– Dagen er for å markere barnehageungene og oss ansatte. Det er veldig aktuelt med lek i barnehagen. Det ønskes et stadig mer undervisningsrettet opplegg for barna. Dette er vel en liten måte å protestere mot det på, ved å framheve lek, sier hun.

Bøasæter framhever også sosialisering som et viktig aspekt ved lekingen.

– Barna lærer sosiale spilleregler og vennskapsdannelse gjennom lek.

Ungene definerte lek

Pedagogisk leder ved Furutoppen barnehage Emilie Sofie Westerberg, var for anledningen var på besøk hos Fjellsøya barnehage, og fortalte hvordan Furutoppen hadde markert dagen.

– Jeg var selv på tur med min gruppe, men de andre barna hadde «barnas valg», hvor de kunne gå rundt til forskjellige stasjoner og velge hva de ville gjøre, forteller hun.

– Vi prøvde også å få dem til å definere hva lek er for dem. Det var artig å høre ungenes tanker om hva lek er.

Ungene bruker også ting de har lært i leken, poengterer Westerberg.

– Førskoleklubben har jobbet med tall i det siste, og nå bruker de tall i lekingen. Det synes de er stas.

Sosiale spilleregler

Sosiale spilleregler kommer fram i barnas lek, fortalte Bøasæter.

– De lærer å ta hensyn til hverandre, dele på roller og å vente på tur. Dette er absolutt ting de får bruk for senere i livet. De tester også ut forskjellige sosiale hendelser gjennom lek.

Barnehage-dagen

Barnehage-dagen er en årlig markering som kaster lys over barnehagens mangfoldighet. Lek, læring, danning og omsorg er grunnleggende verdier som settes fokus på. Dagen ble først markert i 2005.

Du kan lese mer om barnehage-dagen her.