Det melder Statens vegvesen i en pressemelding.

Under tilsvarende kontroll i 2016 ble 171 ilagt gebyr.

– Å bruke belte i buss er en livredder, både for din egen del og for dine medpassasjerer. Flere av de som har mistet livet i bussulykker de siste årene hadde overlevd dersom de hadde brukt belte, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Økende beltebruk

Andelen som bruker belte i buss øker. De fleste er klar over at det er påbudt å bruke belte i buss når det er montert.

– Dette er en positiv tendens. Mer informasjon, kontroller i buss og risikoen for gebyr bidrar til å øke bruken. Vi har heldigvis få ulykker i buss, men skadepotensialet er stort om noe skulle skje, sier Lutnæs.

Din beltebruk smitter

– Ditt klikk når du fester beltet, kan få sidemannen eller hun som sitter bak deg til å gjøre det samme. I ytterste konsekvens kan det redde livet ditt eller hindre at du skader de du reiser sammen med, sier Lutnæs.

Hele 7 av 10 unge under 30 år mener det er sosialt akseptert ikke å bruke belte i buss, ifølge Vegvesenet. Noen er redde for å virke som petimetere eller «nerdete», mens andre ikke ønsker å skille seg ut blant medpassasjerer som ikke har på seg belte, skriver Vegvesenet i pressemeldingen.

– Her har vi alle et ansvar for å gå foran som gode eksempler, oppfordrer Lutnæs.

Ikke alle busser har belter

Det finnes flere ulike busstyper, og ikke alle har krav til belte. Regelverket er likt i hele Europa.

– Bruk belte hver gang du kan. At ikke alle busser har belte, kan ikke hindre oss fra å fortelle hvor viktig det er å huske beltet når du har det tilgjengelig, sier hun.

NHO Transport, Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet er Vegvesenets samarbeidspartnere i arbeidet med bussbelte-bruk.

Ingen beltekontroll i Brønnøysund

Seksjonssjef i Statens vegvesen Heidi Herbst bekrefter overfor BAnett at det ikke vil forekomme beltekontroller på busser i Brønnøysund.

– Kontrollene vil forekomme på «Klasse 3»-busser. Disse finnes det ingen av i Brønnøysund. Brønnøysund har kun «Klasse 2»-busser, sier hun.

I kjøretøyforskriften er buss definert som bil for persontransport med over 8 sitteplasser i tillegg til førerplassen. Alle busser må godkjennes til sitt bruk. I henhold til forskriften deles busser inn i 3 klasser. Bussklassen angir det transportområdet bussen er konstruert for og beregnet brukt til:

  • Bussklasse 1: Buss som har mer enn 45 % av passasjerplassene som ståplasser.

  • Bussklasse 2: Buss som har opptil 45 % av passasjerplassene som ståplasser.

  • Bussklasse 3: Buss som er innrettet til spesielle formål, herunder turbilkjøring.