Det er utbyggingen av Aasta Hansten-feltet som gjør at Statoil kommer til Brønnøysund.

– Vi har behov for et midlertidig kontorlokale for personell som skal jobbe med ferdigstilling og oppkoblingen av Aasta Hansteen-plattformen. Den slepes ut i havet i 2018, og skal i løpet av våren kobles opp før produksjonen starter sent på året, redegjorde pressetalsmann Eskil Eriksen for to uker siden.

Kontaktet næringsforum

Vanligvis foretar Statoil slike etableringer via en kontraktør. Ettersom de ikke har en her, gjør oljegiganten jobben selv.

– Vi ble kontaktet om ledige kontorlokaler i vår, forteller leder i Brønnøy næringsforum John-Arne Warholm.

Torsdag informerte Asle Strøm og Terje Andre Jacobsen Brønnøy næringsforum om prosjektet og hva de skal gjøre her.

– Det er snakk om en ettårs leiekontrakt fra mars neste år. Jeg var her i mai og fikk en omvisning av aktuelle lokaler. Vi var på en liten avklaringsrunde i dag også, og nå har vi kandidatene klare, sier vefsnigen Strøm, som jobber i konsernets eiendomsavdelingen har kontor på basen i Sandnessjøen.

Aasta Hansten-feltet skal driftes fra Harstad. Foruten leie av kontorlokaler blir de lokale ringvirkningene i Brønnøysund overnatting og opphold for de Statoil-ansatte, samt økt helikoptertrafikk.

Helikopterbasen

Aasta Hansten-plattformen blir den første såkale Spar-riggen i Norge og den største av sitt slag i verden. Skroget er 200 meter høyt med en diameter på 55 meter. Det betyr at Kiel-ferja får plass inni. Feltet ligger 300 km vest av Bodø, og på 1.300 meters dyp. Gassen skal utvinnes av innstallasjoner på bunnen og transporteres fra feltet i rørledningen Polarled.

Tranceocean Spitsbergen skal bore åtte produksjonshull med start i november.

Jacobsen er i avdelingen forretningsstøtte og har jobbet med prosjektet siden 2011. Han har fartet vidt omkring ettersom behovet har meldt seg.

– Vi har - og har hatt - prosjektlokasjoner i Haag, Rotterdam, Houston, Ulsan, Stord og snart Brønnøysund, sier Jacobsen.

Byggingen av plattformen startet i 2014. Både skroget og dekket er bygget i Ulsan i Sør-Korea. Sammenføyningen skjer på Stord. Ettersom plattformen skal operere i så ekstreme forhold, er det ikke et flotell ved siden av. Men et boligkvarter på selve riggen.

– Vi kommer til Brønnøysund på grunn av helikopterbasen. Kontoret blir bemannet av folk som skal være med på å gjøre plattformen klar for produksjon, og som flys ut ved behov, sier Jacobsen.