Ordfører Ken-Richard Hansen i Vevelstad er glad for det nye ferjeleiet, men kritiserer skiltingen og feltoppmerkingen på Forvik.

- Skiltet på ferjeleiet som viser hvilket felt man skal stå i er skjult bak en trafokiosk og oppstillingen er motsatt av andre ferjeleier som har flere felt. Det har allerde ført til en kollisjon og mange misforståelser som fører til forsinkelser og dårlig stemning mellom bilførere og mannskap. Vi ser også at biler kjører til det gamle ferjeleiet, sier Hansen.

Kjørt på bakfra

Kapteinen på "Brandal" informerte Vegvesenet og Vevelstad kommune m. fl. om kollisjonen. Han beskriver hendelsen den 8. juli slik i en mail:

"En bil stoppet opp for å få sett på skiltet som anviser filene, og bilen bak kjører inn i den første bilen. Den tredje klarer akkurat å unngå å komme opp i hendelsen. Mens disse bilene står i inngangen til fergekaiområdet, kommer ca. 30 biler som har reist med «Torghatten» og skal reise videre med «Brandal». Det vi da opplevde var at ingen viste hvor de skulle kjøre. Alle filene ble tatt i bruk. Noen kom i filen som er reservert for trafikken til mellomanløpene. Noen sågar i filen helt til høyre som skal være en gjennomkjøringsfil.", skriver "Brandal"-kaptein Stig Magne Torgersen.

Det skapte en forsinkelse som forplantet seg i rutetrafikken både nord- og sørover.

Torgersen mener den beste løsningen er at det henges opp skilt over filene.

"Den beste løsningen slik vi ser det, er en travers med skilt over oppstillingsfilene. Dette har vi på flere fergekaier hvor det er trafikk til flere destinasjoner. Vi sitter med den erfaring at en slik løsning fungerer utmerket."

"Et annet forslag er at man kan flytte eksisterende skilt slik at de blir mere synlig og oversiktlig. Og så må man numrere filene med tydelige tall i asfalten ved inngangen til hver fil", skriver Torgesen.

Motsatt oppstilling

Vevelstad kommune har også påpekt disse forholdene overfor Vegvesenet.

- Vi har tatt det opp flere ganger og har fått til svar at skiltingen skal vurderes. Og at det er denne feltoppmerkingen som er riktig. Det må bety at det er feil på alle andre ferjeleier og det kan jeg ikke skjønne, sier Hansen.

Seksjonsleder i finansieringseksjonen i Vegvesenet sier det kun er prosjektert skilt.

- Plasseringen av skiltet skal vi se på. Men vi mener skilting og tallmerking på asfalten skal være tilstrekkelig. Det trengs en annen type utstyr til numreringen, så den vil bli gjort når veimerkingen er ferdig. Den er væravhengig og prioriteres i en kort og intens sesong. Feltoppmerkingen på oppstillingsplassen varierer rundt omkring i forhold til hva som er naturlig i forhold til ferjeleiet. Når det gjelder kollisjonen er det jo sånn at man selv er ansvarlig for kjøring, sier seksjonsleder Stein Inge Rasmussen.

Avventer løsningsforslag for servicebygget

Dette føyer seg inn i rekken av problemer med ferjeleie-prosjektet som har gått på en kostnadssprekk på 20 millioner kroner i forhold til kontraktssummen, og til å er estimert å koste 89 millioner.

Servicebygget i glass estimert til 9,5 millioner, med kiosk, venterom og toaletter, er fortsatt ikke tatt i bruk. Grunnen er at Vegvesenet er misfornøyd med entreprenøren Norwegian Rock Groups arbeid. NRG har engasjert advokat og partene er i dialog om en løsning. Men inntil videre må turister og vegfarende klare seg med en utedo.

Vegvesenet og NRG var på Forvik forrige mandag.

- Vi ble innkalt til en overtakelse av bygget. Noen av manglene vi påpekte er utbedret. Men vi mener fortsatt at noen av feilene med bygget gir for stor risiko til at vi kan overta det. NRG er uenig i det, men skal nå lage et forslag på en løsning, sier seksjonsleder Stein Inge Rasmussen i Vegvesenet.