Fredag morgen hadde MF Hornstind den første offisielle turen fra Forvik til Tjøtta. Sverre Nilsen fra Bindal sto fremst i køen og så den nye hybridferja legge til kai.

- Jeg er egentlig på Rootsfestivalen i Brønnøysund, men skal en snartur til Sandnessjøen i dag, forteller han.

- Hva synes du om at du får reise med den nye ferja i sambandet?

- Det må bli svært. Vi snakket litt om det i går at den ikke var tatt i bruk før i dag, sier han og smiler.

Hilser ny ferje velkommen

Anita Rønning fra Vevelstad reiser mye mellom Forvik og Tjøtta. Hun synes det er så stor stas med en ny ferje i sambandet at hun like godt tok en tur-retur denne dagen bare for å teste den ut.

- Jeg for min del har syntes det har vært veldig greit med Kjella også. Det er ei kjempeferje. Så langt vil jeg si at jeg liker utseende på den nye ferja, den er kjempefin med første øyekast. Vi skal være veldig glade for at vi har fått ei ny ferje, sier Rønning.

Hun og alle de andre reisende fikk marsipankake i anledning dagen fra Sør-Helgeland regionråd for å markere at dette var første nybygg for Torghatten Trafikkselskap på 15 år.

Tilfreds kaptein

Kaptein Tor Magne Sørgård og styrmann Joakim Andersen hadde full kontroll fra brua. Kapteinen skryter av den nye ferja.

- Dette er veldig bra. Det er en fin ny båt, konstaterer Sørgård.

Han mener den store fordelen med ferja er at den har en hybridfunksjon med en kombinasjon av diesel og batteri.

- Batterifunksjonen gjør at vi kan holde et jevnt turtall. Batteripakken tar toppene og med et jevnt turtall tar vi ned støynivået, forklarer kapteinen.

Må utbedre kaia på Tro

MF Hornstind har blitt grundig testet før den ble satt i ordinær drift fredag. Ferja legger fint til på Vågsodden, Stokkasjøen og Mindland.

- Vi kommer til alle steder, det eneste er på Tro. Her må det lages en større åpning for ferjebrua. Veivesenet har fått beskjed om dette allerede, sier Sørgård.

- Hvordan synes du det er å manøvrere denne ferja?

- Det er veldig lett og den har nesten 2700 hestekrefter. Jeg har vært i offshore i mange år og da hadde vi to separate maskinrom og to separate bruer. Jeg har bred erfaring fra offshore. Jeg har også vært på rakettoppskytningsbasen i California, forteller Sørgård.

Jobber med fylket

På denne første offisielle turen var i tillegg til media, også ordførerne i Alstahaug og Vevelstad og regionrådsleder i Sør-Helgeland regionråd Andrine Solli Oppegaard invitert av TTS.

- MF Hornstind går i suppleringsruta i sambandet, mens Kjella går i hovedsambandet. Vil Hornstind overta i hovedsambandet når suppleringsperioden er over 31. august?

- Vi ønsker å gå med denne ferja hele året, men dette kommer an på vår oppdragsgiver som er Nordland fylkeskommune. Vi har skissert at vi ønsker to båter i sambandet og vi snakker med dem om dette, forteller driftssjef Jarle Rodahl i TTS.

Vevelstads ordfører Kari Anne Bøkestad Andreassen er opptatt av god ferjekommunikasjon hele året.

- Vi snakker med fylket for å få noe fleksibilitet i forhold til suppleringsferja. Vi i kommunene må spille inn i forhold til nye anbud. Det som opptar oss er å få til et godt nok helårstilbud, sier Andreassen.

Dette støtter også Alstahaugs ordfører Bård Anders Langø.

- Vi hadde seinest et møte med fylkestinget i forhold til dette sambandet da de hadde møte i Sandnessjøen før sommeren. Vi ba dem se på en forlengelse og tilrettelegge for suppleringsferje i dette sambandet. Dette er først og fremst et tilbud til alle som bor her som pendler til skole og arbeidsplassen og selvfølgelig også for turistene i sommersesongen, sier Langø.

Økt tilbud gir økt trafikk

Med MF Hornstind i supplering i Tjøttabassenget, har TTS økt kapasiteten i sambandet med 20 prosent i forhold til da MF Andal og MF Kjella gikk i sambandet.

- Hvis det er et godt tilbud så skaper også dette økt trafikk. Dette er et anbud som egentlig er satt opp med for lite kapasitet. Nå kommer vi med ei ny ferje som øker kapasiteten. Vi merket det i vinter da vi la om til sprengningsruta med en tidlig avgang. Dette favnet tungtransport-trafikken om. Vi får ikke til disse turene nå, men yrkessjåførene ønsker dem videre, sier Rodahl om perioden da de la om ferjerutene for å utbedre Mindtangen.

Bård Anders Langø håper fylkeskommunen er bevisst på miljøaspektet med hybridferje når nye anbud skal lyses ut neste år.

- Jeg håper fylkeskommunen følger opp og jeg håper nasjonale myndigheter følger opp med ladestasjoner for elektriske ferjer slik at vi kan ha dette langs hele kysten, ønsker Langø.

Hybrid er fremtiden

Stein Andre Herigstad-Olsen snakker varmt for løsningen med plug-in hybrid.

- Hybridferjer er fremtiden. Det er alltid rett å ha hybrid slik at det også er en dieselmotor i bakhånd. Biodiesel må kjøpes inn fra utlandet og strøm har vi her. Dessuten koster strøm en fjerdedel av prisen vi ville måtte betale for biodiesel, forklarer direktør Stein Andre Herigstad-Olsen i TTS.