Driftssjef Jarle Rodahl i Torghatten Trafikkselskap gjentar mandag morgen at selskapet skynder seg sakte når det gjelder å sette den nye hybridferja i drift i Tjøttabassenget.

Lover ingenting

- Jeg tør ikke gi noen dato. Vi jobber med å få dette til så raskt som mulig, men dette er et nybygg og det er småting som dukker opp i tillegg til at vi jobber med utsjekk av folk. Vi håper å få det til i løpet av denne uka, men jeg kan ikke tidfeste mer enn dette, sier Rodahl.

MF Hornstind er trafikkselskapets første nybygg siden 2002, da MF Torghatten var ny. Hornstind er ei hybridferje med batteripakke på 500 kWh, som kan utvides til 2000 kWh senere, for å kunne gå helelektrisk. Ferja har en kapasitet på 60 personbiler og 6 vogntog.

Før helga som gikk ble MF Vågan igjen satt inn i Tjøttasambandet. Fredag og lørdag var det tre ferjer som sørget for å ta unna trafikken i dette sambandet. Fra søndag 9. juli var det MF Kjella og MF Vågan som trafikkerte sambandet. Dette vil de to ferjene gjøre frem til Hornstind er i drift.

Setter inn Ramtind

Tirsdag 11. juli vil ferja Ramtind settes inn i Vegasambandet på tre ruter både til og fra Vega. Reservefartøyet fra 1979 tar 25 personbileneheter og 93 passasjerer. Dette gjør TTS for å ha mulighet til å frakte farlig last denne dagen. Ved frakt av farlig last er kapasiteten på ferja redusert. Hovedferja Torgtind har i utgangspunktet dobbelt så stor kapasitet som reserveferja med 50 personbilenheter og 200 passasjerer.

- Hvorfor bruker dere ikke hovedferja Torgtind til å frakte farlig last?

- For øyeblikket kan ikke denne ta farlig last. Det er fordi den ikke har kapasiteten i forhold til forskriften, forteller Rodahl.

- Torgtind har fraktet farlig last tidligere, når kom denne forskriften?

- Forskriften kom i 2014. Det har vært en tolkning av regelverket og vi har ment at vi har vært innenfor, sier Rodahl.

For å kunne transportere farlig last med Torgtind igjen, må ferja oppgraderes. Dette vil skje i høst. Tirsdag er det satt av tre turer til og fra Vega med farlig last. En enhet kan tas med per tur, men denne spesielle frakten må bestilles på forhånd.

- På Facebook uttrykker pendlerne som er avhengige av denne ferja sin frustrasjon, hva er din kommentar til at dette går ut over dem?

- Jeg må bare beklage at det har blitt sånn. Vi prøver å løse dette slik at vi ikke lammer vegasamfunnet ved at de ikke får diesel og bensin utover. Vi prøver å gjøre det slik at færrest mulig blir rammet, men det vil være redusert kapasitet tirsdag, forklarer driftssjefen.

Stort trykk i sør

I helga var det stor trafikk mellom Vennesund og Holm. Fellesferien har startet og dette merkes i dette ferjesambandet.

- I perioder på dagen må mannskapet ha pause. Da blir det en oppsamling av biler. Hvis noen kommer rett før pausen starter blir de stående i pausen, sier Rodahl.

Han minner samtidig om at hverdagen i dette sambandet var en helt annen i 2015.

- Vi har økt antall turer på sambandet ved å gå to skift med Bognes. For to år siden var det ett skift og ikke supplering i helgene. Trafikken har økt og spesielt er trykket stort når det er fellesferie, sier Jarle Rodahl.

Følge skipstrafikken her.