Bindalingen Carl Johan Sverdrup presenterte Bergen-firmaet LMG Marins revolusjonerende havbru-konsept for regionrådet tirsdag.

– En flytebro fra Horn til Andalsvåg på 2,3 km vil koste mellom 1,3 og 1,5 milliarder kroner. Den settes sammen av moduler på 70 x 11 meter som veier 400 tonn. Disse boltes sammen og settes på flytepontonger. Modulene lages av skipsstål som kan produeres på alle skipsverft. Leveringstiden er 2-3 år, mens monteringen kun tar 1-2 måneder. Modulene flytes inn eller fraktes på lektere, løftes på plass av en skipskran og boltes sammen. Med fast entreprisekontrakt både på 30 moduler og monteringen blir det få negative overraskelser med byggekostnader og –tid, redegjorde Sverdrup.

Videreutvikling av Nordhordlandsbrua

Det finnes to slike bruer på Vestlandet.

– Bergsøysundbrua på 931 meter ble bygget i 1992 og Nordhordlandbrua som er 1.600 meter ble bygget 1994. Teknologien er utviklet til å tåle strøm, bølger og vind. Brua over Velfjord er en videreutvikling av Nordhordlandsbrua, fortalte Sverdrup.

Det er tre alternativer for skipstrafikken.

– For Velfjorden foreslår vi en sluseløsning med åpning på bestemte tider av døgnet. Alternativene er en lavbru med 30-40 meter spenn eller en høybru med opptil 70 meter spenn midtfjords. Seilingshøyden mellom pontongene er seks meter, informerte Sverdrup.

Han tok turen til Brønnøysund fra Thailand.

– Jeg har bodd i Bangkok de siste 14 årene, og steppet inn fordi han som vanligvis har denne presentasjonen var opptatt i Singapore. LMG Marin startet for 80 år siden som et skipstegnefirma. Vi tegner fortsatt båter, og har tegnet de fleste gassferjene langs kysten, blant annet for Torghatten. Virksomheten har utvidet seg basert på marinteknologien. I Asia har vi ulike prosjekter, blant annet flytende LNG-terminaler med elproduksjon som brukes til strømforsyning til de mange, små øyene - og flytebruer. Vi har bruprosjekter i Filippinene som er på 17 og 22 km. Utfordringen er at de må tåle vindstyrker på 380 km/t, fortalte han.

LMG Marin har også utarbeidet flere skisser, blant annet til Hafast-prosjektet på Sunnmøre. Den 6 km lange flytebroen er beregnet å koste 8 milliarder, mens tradisjonell løsning vil komme på nærmere 40 mrd.

Nytt alternativ til KVU-en

I konseptvalgutredningen (KVU-en) for framtidig samfersdel på Helgeland skisseres fortsatt ferjedrift, direkteferje Horn-Tjøtta eller tunell under Velfjorden som alternativene. Tunellen er kostnadsberegnet til rundt tre milliarder. Det var mye mer enn tidligere forespeilet. Derfor satte Sør-Helgeland regionråd i gang med å lete etter alternativer og inviterte LMG Marin til å presentere sin nye teknologi. Sverdrups presentasjon vakte stor begeistring.

– Det er fantastisk å se mulighetene. Dette gjør at vi kan få til flere, ja kanskje alle prosjektene som er forespeilet i KVU-en. Men det avhenger av at vi får fylket med oss, sier regionrådsleder Johnny Hanssen.

Med henvisning til vedtak i fylkesrådet og fylkestinget der det framgår at "den videre detaljplanleggingen av de valgte konsepter, legges nyeste kunnskap til grunn, for å kunne minimalisere virkningene for ikke prissatte samfunnsøkonomiske verdier" ber nå regionrådet beslutningstakerne om å sette seg inn i havbru-konseptet.

KVU-en skal i sin tur innlemmes i Nasjonal transportplan som behandles i Stortinget våren 2017.

Les mer i torsdagsavisen.

Carl Johan Sverdrup jobber i LMG Marin med base i Bangkok.