Kulturministeren vil gjennomgå NRK-plakaten, dokumentet som er bindende for kringkasterens virksomhet, og i responsen ser vi endringene i medielandskapet. VG og TV2 er blant dem som ber ministeren om å se på NRK nettsatsing. Lisenskanalen har flyttet ressurser til nett, hvor de er i direkte konkurranse med lokale og regionale aviser.

Før var det enkelt: NRK lagde nyheter for radio og TV, avisene hadde stoffet på papir. Nå er rollene friere. Man kan lese en sak på NRKs nettsider, mens det er lokalavisen som har film fra hendelsen.

Det skaper et mangfold, men NRKs nettjag gjør det også vanskeligere for aviser å tjene penger på nett, så lenge NRK har reklamefritt stoff på nett. NRKs nettsider er ikke gratis, selv om de er reklamefrie, de er finansiert av en giro kanalen har fått Stortingets velsignelse til å sende ut til de som har TV-apparat. Lisensmonopolet har de fått beholde fordi de står for kvalitet og mangfold.

I dag har vi fått en situasjon hvor lisenspengene i økende grad brukes til å konkurrere mot lokale mediehus på nett, mediehus som i større grad enn NRK må tjene sine egne penger. I hvor stor grad er NRKs nettnyheter så forskjellige fra de andre nettavisene at de fortjener å finansieres med et lisensmonopol?

Leder, Brønnøysunds Avis 28. august 2014