Kjell Inge Johnsens planer for en ny bydel og reiselivsutbygging nordøst for flyplassen ble presentert for brønnøypolitikerne i mai, og Johnsen er utålmodig etter svar. Han ser for seg by- og næringsutvikling i ett, med til sammen 3.000 til 5.000 sengeplasser i området. Fra politikerne ber han om én ting: ikke båndlegg hele området til flyplassutvikling.

Og der starter utfordringen. Området er i dag regulert for friluftsbruk, i tillegg til at det er båndlagt for lufthavnutvidelser. Lufthavnen, med sin heliport, er en viktig faktor for vekst i Brønnøy. Utfordringen blir dermed at Johnsen ber om mye, uten at han er konkret på hvilke investorer og aktører han har med seg. I flyplassen vet vi hva vi har, mens hans planer først og fremst finnes på tegnebordet.

Flyplass og reiseliv er en god kombinasjon, men dersom politikerne må velge, så er det naturlig at de i første omgang først og fremst verner om flyplassens utvidelsesmuligheter. Så må man i dialog med Avinor finne ut hvor mye og i hvilken retning flyplassen skal utvides, og der har vi forståelse for at brønnøypolitikerne ikke kan komme med raske svar. Så spørs det om den utålmodige gründeren kan leve med det, eller om han føler seg avvist av politikerne, slik han gjorde da han hadde planer for Sømnesøya i Sømna.

Leder, Brønnøysunds Avis 26. august 2014