Vi yrkessjåfører på Sør-Helgeland føler for å komme med noen betraktninger vedrørende vintervedlikeholdet, eller skal vi si manglende vintervedlikehold, av veiene i regionen.

De siste dagers utfordringer på veiene med sterk vind og meget glatte veier, har ført til at vi har sett oss nødt til å innstille enkelte ruter. Det er ikke fordi det er noe i veien med utstyret vi har for å utføre vår jobb, men fordi vi ikke ønsker å utsette våre passasjerer for den fare det ville vært å kjøre enkelte steder. Det vil helt sikkert bli flere ganger dette kommer til å skje.

Gang på gang ringer vi 175 og gir beskjed om at det er behov for brøyting/strøing, og det blir lovet at det skal gis beskjed til de som skal utføre dette.  Sist fredag, 8. desember, ble det blant annet ringt to ganger og bedt om strøing over Vevelstadlandet, men ingen ting skjedde. Dette er bare ett eksempel på hvordan vi opplever kontakten med 175.

Sist torsdag, 7. desember, ba kveldsbussen fra Grong strøbilen i Bindal om den kunne kjøre foran bussen fra Kveinsjøen til Holm, da det allerede var en buss som hadde blåst av veien. Dette ble IKKE imøtekommet av strøbilsjåføren.

Når vi leser i avisen at både Vegvesen og entreprenører, sier at de legger hjerte og sjel i utførelsen av arbeidet, er det ikke slik vi alltid opplever hverdagen. Dersom det er slik at arbeidet blir utført etter krav og spesifikasjoner slik det er beskrevet, da bør de som setter kravene og spesifikasjonene gå inn og se om det er behov for å endre disse. Dette sett i lys av at det fra myndighetenes side stadig blir presisert at vi oftere vil få mer og mer ekstremvær.  Vi har stor forståelse for at det enkelte ganger vil være en stor utfordring for de også å få veiene i den stand de bør være.

Vi ser gang på gang at entreprenørene, de som har brøyting og strøing for kommuner og private, er ute og arbeider på morgenene, men det er ikke brøytet og strødd på fylkesveiene, tidligere riksveier, disse veiene bør vel eller skal vel være prioritert?

Vi kjører over hele Sør Helgeland flere ganger hver dag og mener vi har god kunnskap om veienes tilstand, og når vi går til det skritt å melde fra til 175 om at det er behov for brøyting eller strøing, så er ikke det noe vi gjør bare for å mase, da er det behov for det.  Vår opplevelse av disse henvendelsene våre, er at vi blir holdt for «narr» av veimyndighetene og deres entreprenører som står for utførelsen av brøyting og strøing, og at vi bare «syter og klager», og da føler vi for å si ifra. De kunne heller ha tatt de «tipsene» fra oss slik at det kunne komme alle veifarende til nytte.

Alf Egil Andreassen,

for Sjåførene i YTF avd. 31 Brønnøysund

Sjåførene i Transportarbeiderforbundet

Alf Egil Andreassen. Foto: Viktor Stein