Iver Dreiås har i flere leserinnlegg i BA vært sterkt kritisk til anskaffelsesprosessen av ny leiekontrakt for bygg til Brønnøysundregistrene og mot styringsgruppen i etaten. Dreiås kommer med påstander om at det på bakrommet kjøres et maktspill og fattes ulovlige eller uetiske beslutninger. Dette har selvsagt ingen rot i virkeligheten.

Brønnøysundregistrene ønsker åpenhet rundt prosessen, men som vi tidligere har redegjort for i et leserinnlegg i BA er det lovmessige forhold som gjør at det under konkurransen er svært begrenset hva vi kan gå ut med i offentligheten. På grunn av dette har det til nå vært mest hensiktsmessig å forbigå Dreiås' påstander med stillhet. Men når Dreiås nå fremsetter påstander om korrupsjon som vi oppfatter han mener Brønnøysundregistrene er en del av, så må det tilbakevises.

Hva Dreiås har i tankene når han skriver at "registrenes styringsgruppe for lengst har kvalitetssikret skisser og lokalisering overfor departementet" vet vi ikke. I konkurransegrunnlaget fremgår det at tilbyderne har tiden fram til kontraktsinngåelse til å sikre at de kan dokumentere råderett over tomten hvor bygget planlegges oppført, innenfor det området vi har angitt. Dersom tilbyder ikke har råderett over tomt de ønsker å bygge på, er det naturlig at det kan pågå en prosess om nødvendig helt inn til kontrakt inngås. Dette er imidlertid forhold som må ivaretas av tilbyder opp mot Brønnøy kommune og eventuelle andre interessenter, og en prosess som Brønnøysundregistrene ikke er en aktiv del av. At lokalisering skulle vært kvalitetssikret og sånn sett "forhåndsbestemt" mellom oss og departementet medfører selvsagt ikke riktighet. Vi er ikke en aktiv del av dette før endelig tilbud foreligger.

Dreiås ser ut til å mene at Brønnøysundregistrene har valgt å utsette fristen for å tilgodese en av tilbyderne. Det er riktig som det har vært skrevet tidligere i BA at den opprinnelige fristen har blitt utsatt med to uker. Gjennomføring av denne type konkurranse med forhandling er krevende. Det er viktig for oss at arbeidet er grundig og at alle forhold som er viktig for oss er vel ivaretatt. Påstanden om at utsettelser fra vår side skulle ha årsak i å tilgodese noen av tilbyderne er selvsagt ikke riktig.

Dreiås antyder også at Brønnøysundregistrene har fratatt en av tilbyderne videre deltagelse i konkurransen begrunnet i "skjulte, uklare og angivelig juridisk tvilsomme forhold". Brønnøysundregistrene synes også det er beklagelig at vi av juridiske grunner var nødt til å ekskludere en tilbyder fra videre deltagelse i konkurransen. I dette tilfellet ble det med støtte i tung juridisk bistand slått fast at vi hadde en plikt til å ekskludere. Ikke minst i forhold til de øvrige tilbyderne.

Vi nærmer oss nå målet om valg av tilbyder til bygging av kontorlokaler for Brønnøysundregistrene. Vi gleder oss til endelig å komme i gang. Vi gleder oss til å få et funksjonelt og fleksibelt bygg som er tilpasset Brønnøysundregistrenes samfunnsoppdrag, og et bygg som ansatte, eiere og innbyggere i Brønnøysund kan være stolte av.

Lars Peder Brekk

Direktør

Brønnøysundregistrene