Hvorfor er det så vanskelig for oss på Sør-Helgeland å få til en spenstig debatt om kommunereformen som vi vet kommer i en eller annen form enten vi liker det eller ikke. Verden går altså framover og vi trenger en struktur også her som er tilpasset et moderne samfunn. Så i stedet for å klamre seg til hesjestrengen og fasttelefonen, vil jeg invitere til litt høyttenking i dronehøyde for å få litt oversikt og se stort på Sør-Helgelands muligheter samla; Vi vet at ved å slå sammen de fem kommunene på Sør-Helgeland får vi cirka like stor befolkning som Vefsn og Namsos. Disse to kommunene har begge pluss/minus 50 millioner kroner mindre i årlige administrasjonskostnader enn våre fem kommuner.

Vega

For å få en konstruktiv samtale om muligheter må vi begynne med å dele på oppgaver og tjenester. La oss starte med å knesette som prinsipp at ordføreren i den nye kommunen skal komme fra  Vega. Begrunnelsen er ganske enkelt at Vega har lang tradisjon for å avle visjonære politikere og evner å få gjennomført ting. I tillegg er de gode på å dyrke kontakten med stat og fylke. Hvilken annen kommune på 1.200 innbyggere har klart å karre til seg både hurtigbåt og fergeruter til to ulike regionsentre? Hvilken annen kommune har klart å bygge opp eksistensen av ærfugl til å bli en internasjonal publikumsmagnet? I tillegg vil en ordfører fra Vega ha større evne til å ivareta et distriksfokus enn en som bor i byen.

Sjøl om ordføreren kommer fra Vega må rådhuset være i Brønnøysund. Både fordi Brønnøysund har bystatus, har gode kommunikasjoner til Vega, og har flyplass. I tillegg er det her det peneste rådhuset ligger.

Sømna

Det nye distriktsmedisinske senteret (DMS) som planlegges i regionen legges til Sømna. Både fordi Sømna har den stolteste historien med å forvalte helsetjenester i regionen, og at de har et rehabiliteringssenter med for få oppgaver. Ved å bygge ut dette til det framtidige DMS kan en kanskje spare 100-150 millioner i byggekostnader framfor å bygge et helt nytt bygg i Brønnøysund. Da kan en i tillegg få full nytte av det røntgenapparatet som Sømna allerede har samlet inn penger til. Samtidig blir avstanden til Bindal såpass kort et det vil være hensiktsmessig for flere bindalinger å reise til Sømna framfor til Namsos for å få utført spesialiserte helsetjenester. Besparelsen for Helse Nord kan fort bli formidabel.

De pengene som spares på å benytte eksisterende lokaler i Sømna, legges inn som lokal egenandel i en utvidelse av flyplassen. Når dagens flyplass blir automatisert og fjernstyrt kan flytårnet rives. Dermed åpnes mulighet for en rimelig utvidelse av rullebanen uten dispensasjon. Dette vil skje innen få år, og gir uante muligheter, ikke minst for reiselivet.

Kanskje burde alt reiseliv administreres fra Vega som er best på dette, men overnattingsplassene må bygges ut i Brønnøysund. Det vil kunne gi et incitament for Søren Nielsen-gruppen (eller andre) til å lage et leilighetshotell der Brønnøysundregistrene nå ligger. Denne muligheten åpner seg når Statsbygg i løpet av året finner ut at det er en mye bedre løsning å å bygge det nye registerbygget der det nedlagte slakteriet nå ligger. Det vil bli en så mye billigere løsning at en kan kalkulere inn ny innfartsvei over Trælvika i budsjettet. Det vil gi sømnaværingene kortere reisevei inn til byen, i tillegg vil byen få en helt nødvendig avlastningsvei, også til bruk for nødetatene.

Kulturkvartal

Det den sammenslåtte kommunen sparer i administrasjonskostnader, cirka 50 millioner pr år, bør i sin helhet gå inn som finansiering av et nytt kulturkvartal inkludert både kulturhus og badeland. Her bør vi tenke stort; En totalkostnad på 500 millioner kan nedbetales over 10-12 år. Bygget legges i tilknytning til Samfunnshuset i Brønnøysund. Her er det areal nok, og ligger så nært videregående skole at en enkelt kan få til et fornuftig sambruk med skoletunet.

Kjell Inge Johnsen har allerede tegnet skisse til hele kulturparken som også kan innlemmes i et utvidet reiselivstilbud. Er vi dristige nok overtar vi etterhvert ansvaret for videregående skole, slik at vi også får på plass linja for akvakultur som regionen har stor bruk for. En sammensmelting av Videregående opplæring, RKK, kompetansesenteret og næringsparken er i tillegg en besnærende og rasjonell tanke.

I en såpass stor kommune må det også legges til rette for noe offentlig privat samarbeid. Det er naturlig i denne sammenheng å tenke på Torghatten ASA som er landets største transportkonsern med over 6400 ansatte, og som har sitt hovedsete i Brønnøysund. Når Brønnøysundregistrene etterhvert finner ut at Schrøderhaugen ikke er egnet tomt for deres bygg, så bør arealet tilbys Torghattens som på sin side samler all sitt administrasjon i Brønnøysund. Om ikke dette er aktuelt,åpnes det en mulighet for Thon-gruppen å realisere sitt konferansehotell på en fantastisk tomt.I en slik sammenheng kan tomtesalg være en inntektskilde for kommunen. En utvidet flyplass med mulighet for større fly gjør planene mer realistiske.

Vevelstad

Neida, jeg har ikke glemt Vevelstad. Alt kommunalt regnskap og lønnssystem etableres i Allbrukshuset på Forvik. Med den utbygging av fiberkabler og datasystemer som regionen nå er i gang med kan slike tjenester plasseres hvor som helst. Hvorfor ikke Forvik?

Likeså hører vel landbruksforvaltninga mest heime i Sømna?

Om noe av dette blir realisert, er kanskje tiden inne for et navnebytte? Mitt forslag er Trollfjell kommune, kommunen som tryller. Navnet vil jo passe godt nå som geoparken Trollfjell snart er en internasjonal realitet.

Jaja, sånn kan en tenke når en sitter nordpå og følger det engasjement og den entusiasmen som debatten om en ny reform skaper her oppe.Her arrangeres fokemøter og folkeavstemninger over en lav sko. Avisene er proppfulle av stoff om den største reformen landet har stått ovenfor på lang tid. Alle er på langt nær enige, men debatten er frisk.

Sånn har vi det ikke på Sør-Helgeland;

Her er engasjementet minimalt. Ingen ønsker å høre folkemeninga og få tar initiativ. I en samarbeidsavtale mellom Brønnøy Arbeiderparti og Brønnøy Venstre heter det;

«Hvis nabokommunene vil bli en felles kommune med Brønnøy, så bør Brønnøy i utgangspunktet være positiv».

Hørte vi heiaropene?, entusiasmen? engasjementet?

Heldigvis er ikke denne avtalen gyldig da den ikke har vært behandlet i noe kompetent organ i Brønnøy arbeiderparti. Så her er enda muligheter, men tida er knapp.

Iver Dreiås

Iver Dreiås inviterer til høyttenkning om hvordan en lokal storkommune kan organiseres.