Lufthavninteressent Kjell Inge Johnsen trakk mandag frem "Haugesundmodellen" som eksempel til etterfølgelse for Brønnøy. I morgen onsdag møter Johnsen Avinor.

Tok saken i egne hender

Fremfor å vente på rullebaneutvidelse i regi av Avinor,  valgte kommuner og private interessenter i Haugesundområdet selv å gå inn med kapital. Deretter ble det inngått en avtale med Avinor, og rullebaneutvidelse realisert. Millioner er deretter tatt inn fra utenlandsreisende  i taxfree og parkeringsinntekter.

- Vi har opplevd en fantastisk utvikling fra null til over 300.000 reisende på utland. Vi har ikke fokus på å ta ut verdiene, men nytter dem til videre trafikkutvikling, sier daglig leder Martin Laurhammer  i Lufthavnutbygging AS til BAnett. Flyselskapene som trafikkerer er SAS, RyanAir, Norwegian, Widerøe og WizzAir.

Tror ikke 1600 meter gir business

-Det er hyggelig å høre at vi nevnes som modell for andre, sier Laurhammer i Lufthavnutbygging AS. Men han stusser over at det argumenteres for 1600 meters bane i Brønnøy.

- Jeg tror det blir for kort å satse på 1600 meter. Vi erfarer at hovedtyngden av chartertrafikken går via boeing 737-800 maskiner, og skal disse lette med full last må de ha 2000 meters bane. Med 1600 meters bane kan det bli landings/takeoffrestriksjoner som tilsier halvfulle eller trekvartfulle fly. Slik blir det ikke lønnsomhet i, sier Laurhammer som påpeker at Haugesund lufthavn hadde 1500 metersbane, men valgte å utvide til 2000 meter.

Kommunene tok risikoen så overtok rederne

Haugaland kraft stod som eier da rullebanen på Karmøy i 2003 ble forlenget fra 1500 til 2000 meter for 80 millioner kroner.

- Kommunene via kraftselskapet tok initiativet og risikoen knyttet til rullebaneforlengelsen. Deretter var vi to  shippingsselskap, deriblant Caiano AS som gikk inn og overtok. Fundamentet for investeringen er inntekter generert av utenlandstrafikk,da konretisert til taxfree og parkering, sier Laurhammer. Han mener også det er vesentlig med et folkerikt omland.

- I lufthavnas nære omland er det en 150.000 innbyggere, og det er klart at det har stor betydning for oss at disse benytter flyplassen.

Johnsen sier Laurhammer har rett

Kjell Inge Johnsen sier til BAnett i dag at Laurhammer har helt rett, men at det likevel finnes muligheter.

- Han har helt rett. En 2000 meters bane gir den aller beste chartermuligheten. Men desverre er eneste realistiske alternativ for Brønnøy en oppgradering av rullebane til 1600 meter. Laurhammer har også rett i at boeing 737-800 er i stor grad brukt på 2000 meters rullebaner. Men jeg vil fortsatt hevde at det finnes andre flytyper både i SAS og andre selskap som kan benyttes -og være av interesse for en 1600 meters rullebane i Brønnøysund.