-Slik kan Brønnøysund lufthavn  oppgraderes til kategori 3C med 1600 meter rullebane og nytt terminalområde for utenlandstrafikk. Ved å dra rullebanen 500 meter lenger mot sørvest, kan ny trase for FV54 legge på nordsiden av flyplassen og kobles sammen med ny innfartvei over Trælvikoddan og veien til det gamle terminalbygget var. Mye av trafikken som ikke trenger å gå gjennom Brønnøysund sentrum kan da styres utenfor, sier Kjell Inge Johnsen.

Det var på et møte i Brønnnøy rådhus i dag at Johnsen presenterte rullebaneutvidelsene som skal ha en maks kostnad på under 200 millioner kroner. Dette ifølge Johnsens egne analyser.

-Jeg har skaffet til veie et faktagrunnlag. I møte med Avinor er det viktig at ikke de blir eneste premissleverandør, sa Johnsen som mener Brønnøy med hans forslag kan komme i posisjon til å ta ned fly som SAS boeing 373, og tjene 15-20 millioner kroner årlig på charterturisme.

Brønnøy næringsforum ved John-Arne Warholm ser med interesse på skissene, og har sagt ja til å gå i møte med Avinor sammen med Johnsen nå onsdag.

-Avinor vil ha møte med oss onsdag klokka 12. Jeg har fått signal fra firmaet Ottar Kristoffersen EFtf at de er interessert i å være med på et slikt møte. Jeg skulle gjerne hatt med flere, utfordret Johnsen som fikk næringsforumet med på laget. Ordfører Johnny Hanssen ga også sin støtte.

-Det er ikke tvil om at vi støtter en oppgradering av lufthavna, sa Hanssen. Men han møter ikke Avinor sammen med Johnsen  onsdag. Noe regionrådssekretær Arnljot Arntsen reagerte på.

-Det er ikke godt utgangspunkt at Avinor først har et møte med Kjell Inge Johnsen og deretter ordføreren.

Det avviste Hanssen, som  ikke synes det er rart at partene har møte hver for seg.

-Dette er et initativ tatt av Kjell Inge Johansen og flere. Jeg synes jo det er bra at de tar initativ og spiller inn slik utvidelse som mulighet. Da vil vi være med å engasjere oss  i dette. Men vi har rekke ting å diskutere med Avinor.Det er ikke slik at vi er imot Johansens planer, sa Hanssen.

Kjell Inge Johnsen skisserer muligheten for å ta ned SAS Boeing 737 og Norwegianfly på den utvidete rullebanen.