Torghatten-konsernet utvider sin avtale med MOT. Avtalen forlenges med tre nye år, der Torghatten går inn med en halv million kroner årlig ut 2020.

– Vi har hatt et enormt utbytte av å bruke MOT i vår interne kulturbygging, og det er derfor naturlig å fortsette, sier direktør for kvalitet og HR i Torghatten ASA, May Kristin Salberg i en pressemelding.

Dokumenterte resultater

MOT er en ungdoms og samfunnsbygger som styrker ungdoms bevissthet og mot – til å leve, bry seg og si nei. MOT samarbeider med ca 300 skoler og når ca 65 000 ungdommer over hele Norge. Det gjennomføres over 15.000 MOT-møter på ca. 300 skoler hvert år, og MOTs ildsjeler bruker årlig 30.000 timer i klasserommet.

– Vi tar samfunnsansvaret vårt på alvor når vi bidrar til at MOT bygger robust ungdom som inkluderer alle. «Ungdom med MOT» får med seg en unik plattform videre i livet. Etter hvert kommer de ut i arbeidslivet, og mange havner også hos oss. Vi liker godt enkelheten i MOT sin tilnærming, og vi ser at det har god effekt, sier hun.

Salberg viser også til at MOT kan dokumentere resultater som viser økt trivsel, mindre mobbing og mindre rus der de er involvert. I den første treårs-perioden var Torghatten mest opptatt av å bli kjent med MOT og hva de står for.

– Nå tar vi det ett skritt videre, forklarer HR-direktøren.

Et viktig bidrag

Partneransvarlig i MOT, Sigrun Vårvik sier de er svært glade for at Torghatten har signert en ny treårsavtale med dem.

– Dette er et svært viktig bidrag til at MOT kan utvikle enda flere robuste ungdommer. Gjennom Torghatten-selskapenes store geografiske spredning, har kjennskapen til MOT fått et løft, spesielt i nord.  Partnerskapsavtalen som MOT inngikk med Helgelandskommunen Sømna i 2016 er vel et direkte resultat av samarbeidet, mener Vårvik.

Hun sier Torghatten har vært god på å utnytte innholdet i avtalen, gjennom å bruke MOT aktivt som verktøy i den interne kulturbyggingen.

– MOT gleder seg til å fortsette det gode samarbeidet med Torghatten, understreker Sigrun Vårvik.

Fra før samarbeider MOT bl.a. med Reitan Convenience (Narvesen og 7 Eleven), Uno-X Gruppen, Gjensidigestiftelsen, Finans Norge, Sparebank 1 SMN og Norconsult. 104 kommuner og 258 ungdoms- og videregående skoler er i dag MOT-partnere. Fem land er med i MOT. Foruten Norge, er det Danmark, Latvia, Sør-Afrika og Thailand.