Torghattenkonsernet hadde i første halvår i år en omsetning på vel 4,7 milliarder kroner mot vel 4,4 milliarder på samme tid i fjor. Resultatet før skatt har bikket 300 millioner kroner. Også dette det beste resultatet per første halvår Torghatten har hatt noen sinne.

Taper på passasjeravgiften

Økningen i driftsinntektene skyldes i hovedsak økt produksjon av busstjenester. Oppstarten av kjøring i Stavanger skjedde etter 1. juli i fjor og hadde ikke effekt på resultatet for første halvår i 2016. Widerøe utgjør cirka 49 prosent av omsetningen i konsernet. Selskapet bidrar med et positivt resultat i første halvår. Flyselskapet vant anbudskonkurransen om regionale flyruter i Sør-Norge fra 2016 til 2020 og i Nord-Norge fra 2017 til 2022. En betydelig reduksjon av kontraktsinntekter til Widerøe, samt reduksjon av passasjerinntekter i Widerøe, trekker omsetningen ned for konsernet.

- Det er klart at det har skjedd en voldsom økning i avgiftsleggingen av flytransport. Det er et paradoks at de kaller passasjeravgiften en miljøavgift. Man betaler den samme avgiften når det flys mellom Lofoten og Bodø som mellom Oslo og New York. Hvordan kan man kalle noe slikt en miljøavgift når kortbanepassasjerene betaler mer i avgift enn passasjerene som reiser verden rundt. Avgiften burde vært differensiert etter hvor langt man reiser, mener konsernsjef Brynjar Forbergskog som også er nestleder i styret til Widerøe AS.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har tidligere svart på kritikken fra flyselskapet med at Widerøe "driver en kampanje mot statlige avgifter".

Forbergskog er tydelig på at han mener flyreisene blir dyrere som følge av avgiften som er pålagt av staten.

- Denne politikken virker. Hvis det er ønsket dårligere tilbud så oppnår man nettopp dette. Anbudet som er lagt ut i nord har en struktur. Det er bevisst fra oppdragsgiver at man ønsker færre fly for å få billigere anbud. Når man går løs på Widerøe så skyter man pianisten, ikke komponisten. Staten tjener store penger på å utforme anbudet på denne måten. Dessverre har tilbudet blitt dårligere, men Widerøe serverer mer enn hva anbudet skulle tilsi, sier Forbergskog.

Statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) har tidligere forklart til Brønnøysunds Avis at departementet ikke ser at det er nok penger til flere avganger fra Brønnøysund, etter at ordføreren i Brønnøy kom med samme kritikk av anbudet i november i fjor. På spørsmål om departementet ikke kunne lagt inn fire daglige avganger fra Brønnøy anbudet sa Karlsen følgende:

– Jo, det kunne vi. Men da må ordføreren i Brønnøy forklare meg hvilke ruter i Nord-Norge vi ellers skulle lagt ned for å få dette til. Vil han for eksempel legge ned ruter i Sandnessjøen? Vi bruker nesten en milliard i året på å kjøpe flyruter, men også her finnes det økonomiske begrensninger, sa statssekretæren.

Forbergskog sier videre at det ikke er heldig for bosetting og næringsliv i distrikts-Norge når flytilbudet svekkes. En stor del av dem som reiser med Widerøe reiser til og fra jobb. For større flyselskap er det færre som reiser til og fra jobb, mens flertallet reiser i forbindelse med ferie og fritid.

Widerøe har kjøpt tre nye jetfly for levering i 2018 som skal gi selskapet forsterket konkurransekraft og lavere utslipp enn dagens fly.

Rekord for Bastø Fosen

Forbergskog betegner utviklingen i konsernet som god. Sjøvirksomheten i konsernet står for cirka 25 prosent av omsetningen. I juli ble det satt trafikkrekord for Bastø Fosen som trafikkerer sambandet Horten - Moss. I løpet av juli måned var det i snitt 12.000 personbilenheter (PBE) som ble fraktet i dette sambandet - per dag. Med de tre nye ferjene i sambandet, og renovering av de to øvrige, har kapasiteten økt i sambandet.

- Det er veldig positivt og gledelig at de nye båtene fungerer så godt. Det har nesten ikke vært trøbbel i dette sambandet. Det er en autopass-løsning for bilene og gratis for passasjerene, forteller Forbergskog.

Torghatten Nord AS har i hovedsak hatt virksomheten i Nordland og Troms. Men etter å ha vunnet kontrakten for sambandet Halhjem - Sandvikvåg på E39 i Hordaland, blir selskapet en betydelig aktør i dette fylket fra 2019. Torghatten Trafikkselskap har hatt høy aktivitet gjennom hele første halvår med gode trafikktall.

- Det utøves god innsats fra våre mange og dyktige medarbeidere. God underliggende drift i alle virksomhetsområder er vår viktigste suksessfaktor. Klarer vi å holde fokus og innsats oppe på samme måte videre, har vi stor tro på at vi i 2017 skal oppnå fremgang og et godt resultat. Vi vil fortsette å arbeide i henhold til våre verdier og gjennom det videreutvikle Torghatten. Vi vil blant annet hente erfaring og inspirasjon fra vår samarbeidspartner MOT i dette arbeidet, skriver Brynjar Forbergskog som en avslutning i sin skriftlige kommentar til halvårsrapporten til Torghatten ASA.