Norske ferjerederier vil om få år møtes med strengere utslippskrav. Mannskap i Torghatten Trafikkselskap har vært på opplæring i en ny metode, EcoShip-metoden, i Rørvik.

- Jeg har fått konkret ny lærdom som jeg tar med meg om bord. Dette gjelder særlig hvordan man kan kjøre på en "mykere" måte. Spesielt i ankomstfasen er det mye å hente, sier TTS-ansatt Robert Strand ifølge en pressemelding.

Mye å spare

Han har sammen med kolleger testet ut simulatorer og andre maritime hardvarer ved Sikkerhetssenteret Rørvik AS (SSR).

Ifølge pressemeldingen har det statlige svenske ferjerederiet holdt liv i satsningen på Rørvik over lang tid. De skal nå ha redusert drivstofforbruket med ti prosent. I tillegg til en mykere måte å kjøre på, har det også ført til færre kontaktskader og redusert antall verkstedsopphold.

- I økonomiske besparelser er det snakk om fryktelig mye penger, sier simulatoransvarlig Thomas Edvardsen ved SSR.

- Kurset har en teoridel, hvor vi spesielt fokuserer på utslipp til ytre miljø. Deretter følger kjøring i simulator. I etterkant diskuterer vi resultatene. Ved å gjøre det på denne måten får vi en meget bra erfaringsutveksling, understreker Edvardsen.

Kjørte simulator

Allerede etter to økter i simulatoren skal kursdeltakerne fra TTS ha lyktes i å redusere drivstoffbruken på nærmere ti prosent i snitt. For enkelte kursdeltakere skal reduksjonen være det mangedoblete.

- Det er så enkelt som at økonomi og miljø henger sammen. På miljøsiden møtes rederiene nå av store forventinger til at de gjennomfører tiltak for å redusere utslipp, sier Marit Bredesen, som er daglig leder ved SSR.

Innen transportsektoren skal fartoptimaliserer være vurdert som det eneste tiltaket som samlet gir en samfunnsøkonomisk gevinst.

- Det er mennesker vi har med å gjøre. Derfor fokuserer vi på de ytelser og begrensinger som sitter her oppe, sier kursleder og assessor Svein Garnes, mens han retter pekefingeren mot pannebrasken.