Det er slått full katastrofealarm etter at et helikopter med 13 personer om bord styrtet ved Turøy like utenfor Bergen cirka klokken 12 i dag, fredag.

– Tilbakemeldingen vi har fått tyder på at helikopteret stort sett har gått i oppløsning, opplyser HRS på Sola til NTB.

Kan bli verre enn Norne

CHC Helikopter Service bekrefter overfor NTB at det var en av deres Eurocopter 225-maskiner som havarerte ved Turøy. Ifølge VG ble samtlige helikoptre av denne typen satt på bakken høsten 2012, etter at det i løpet av noen måneder ble gjennomført to nødlandinger i Skottland og Shetland med EC 225-maskiner.

Det er altså mye som tyder på at dette kan bli den verste helikopterulykken i Norges siden den katastrofale Norne-ulykken i 1997.

Havarikommisjonen for sivil luftfart konkluderte den gang med at det var tekniske forhold ved helikopteret som var årsaken.

Ulykken ved Norne

Helikopteret som styret 8. september 1997 var på vei fra helikopterbasen i Brønnøysund til Norne-feltet som var operert av Statoil. Om bord var det ti passasjerer og to piloter som alle omkom i ulykken.  Helikopteret som styrtet var av typen Super Puma AS332L-1.

Undersøkelser i etterkant avdekket utmattingssprekker i høyre inngående akseltapp på helikopterets hovedgearboks. Dette er komponenten som overfører drivkraften fra høyre motor til rotorhodet. Ifølge rapporten etter ulykken sprakk denne komponenten og dermed kom både aksel og turbinmotor i ubalanse. Dette skal igjen ha ført til at motoren eksploderte før styremekanismen ble satt ut av funksjon. Dette førte også til at den andre motoren ble ødelagt.

Den helikopterulykken som tok flest liv i norsk historie fant sted i 1978, og tok 18 liv.

Styrtet utenfor Skotland

To flygere og 14 oljearbeidere omkom da et Aerospatiale (Eurocopter) AS332 L2 Super Puma havarerte 1. april 2009. Helikopteret var på vei fra plattformen Miller på britisk sokkel til Aberdeen. TU.no skriver at ulykken skyldtes materialtretthet i et av planetgirene i hovedgirkassa, og refererer til den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB).

Faksimile: BA 8. september 1997.