– Ut fra måten disse skredene har gått på, så vil jeg karakterisere dette som kvikkleireskred. Det uvanlige er at det har gått to slike skred så tett på hverandre. I utgangspunktet har de to ulike skredene ingen kontakt med hverandre, sier seniorrådgiver geotekniker Roger Kristoffersen i Multiconsult.

Tidligere er det funnet kvikkleire med påfølgende sikringsarbeid på Borkamo, kort vei fra nåværende kvikkleireskred på Bekkevold.

– Vi var engasjert for å undersøke grunnforholdene på Borkamo. Ved innkjøringen til Molvikhammartunellen ble det påvist kvikkleire, og det ble deretter gjort sikringsarbeider for å hindre skred. Vi anser Borkamo som godt sikret nå. Når det gjelder Bekkevold, var det helt andre krav til sikring av områder med kvikkleire på den tida veien ble bygd. Det er sannsynligvis på grunn av dette at veien her ikke ble sikret i like stor grad, sier Kristoffersen.

Geoteknikeren opplyser at det er gjort kvikkleirefunn flere steder på Tosenveien.

– Både vi og Statens Vegvesen har en stor database med grunnundersøkelser, og kan peke ut områder med dårlig grunn. Men dette er enkeltstående undersøkelser, og ikke en helhetlig kartlegging. På nettstedet skrednett.no ligger det ute kvikkleirekartlegginger i Trøndelag, Østlandet og på sentrale sted på Helgeland som Mo og Mosjøen. Men det er ikke gjort noen sammenhengende kartlegging av Tosenveien eller Sør-Helgeland, sier Kristoffersen.

Det har vært mye fokus på kvikkleire og klimaforandringer.

– Det er ingenting som tyder på at rasene i Tosen er klimarelaterte. Vi har hatt normale værforhold. Slike skred som vi nå har sett er normalt forekommende, da kvikkleire i grunnen ikke er noe uvanlig.