I dag, onsdag, gjennomføres det siste kommunestyremøtet i Brønnøy i 2017. Der skal flere store og tunge saker opp til behandling, og viktigst av alle: Budsjett for 2018 og økonomiplan for perioden 2019-2021.

Ved møtets start ble det opplyst fra formannskapssekretæren at det var tekniske problemer med drift av livestream-systemet. Dette ble løst i løpet av den første timen med saksbehandling.

Vedtok Lille Brønnøya-prosjektet

Cirka klokken 11.50, etter en relativt lang debatt med mange innlegg, ble Lille Brønnøya kultur- og folkepark vedtatt realisert mot to stemmer. Per Martin Orvik (V), Torstein Moe (V) og Magnar Solbakk (Ap) ble erklært inhabile før behandling av saken.

Dette betyr at administrasjonen har fått ordre om å legge prosjektet ut på anbud, og budsjettrammen er satt til 25 millioner kroner. Med støtte fra Sparebankstiftelsen og Nordland fylkeskommune, samt bruk av grønne konsesjoner gjenstår det cirka 4,7 millioner kroner for å fullfinansiere prosjektet. Dette vedtok kommunestyret at kommunen i utgangspunktet skal ta opp lån for å dekke, noe som vil belaste driftsbudsjettet med cirka 280.000 kroner per år. Det ble imidlertid signalisert at om det i løpet av 2018 skulle komme inn inntekter fra eksempelvis et havbruksfond så bør kommunen vurdere å løse ut dette lånet.

Budsjettbehandling

Klokken 12.40 begynte behandlingen av budsjett for 2018 og økonomiplan for 2019-2021.

Økonomisjef Frank Nilssen orienterte om neste års budsjett og økonomiplanen før behandlingen startet.

Rådmannens innstilling i budsjettsaken - som ble vedtatt av flertallet i formannskapet - er som følger:

  1. Økonomiplanen og budsjett vedtas i henhold til tabell 1.

  2. Investeringsbudsjettet i henhold til tabell 2 vedtas. Dette er inkludert moms.

  3. De lovpålagte hovedoversiktene vedtas.

  4. bestemmer.

  5. Skatteøret på inntekt og formue settes til den høyeste prosentsats som stortinget

  6. esktl § 3 første ledd bokstav a.

  7. For eiendomsskatteåret 2018 skal det skrives ut eiendomsskatt i hele kommunen jf

  8. dermed til 7 promille for utskriving i 2018.

  9. første ledd. Skatteøret på eiendomsskatt som omhandler verker/bruk og næring settes

  10. Den alminnelige eiendomsskattesatsen for skatteåret 2018 er 7 promille jf esktl § 11

  11. fritidsboliger.

  12. til 7 promille for utskriving i 2018. Den samme satsen skal legges til grunn for

  13. Skatteøret på eiendomsskatt som omhandler øvrig boliger jf esktl § 12 bokstav a settes

  14. til kr 100 000 for året 2018 jf esktl § 11 andre ledd.

  15. Bunnfradraget på eneboliger, leiligheter, tomannsboliger og hytte/fritidsboliger settes

  16. Eiendomsskatten blir skrevet ut i 2 terminer jf esktl § 25 første ledd.

  17. Det opptas startlån på 20 millioner i 2018.

  18. Tilskuddsatser for ikke-kommunale barnehager vedtas i egen sak.

  19. Vedlagt budsjett for kontroll og tilsynsarbeid vedtas

  20. Priser på kino for 2018 og i fremtidige år fastsettes av rådmannen

Arbeiderpartiet vil ikke gjøre endringer på budsjettet

Siv Aglen og Arbeiderpartiet vil ikke røre noe som helst i rådmannens innstilling til budsjett for 2018 og økonomiplan for 2019-2021.

Siv Aglen fra Arbeiderpartiet var den første til å gå på talerstolen. Hun la fram følgende forslag fra Arbeiderpartiet: Rådmannens innstilling pluss to følgende punkter:

14. Fra og med budsjett / økonomiplan 2016 ble det foretatt reduksjoner i Brønnøy kommunes drift, herunder en omorganisering hvor bl.a. rammene for oppvekstsektoren redusert med betydelige midler og personalsjeffunksjonen ble desentralisert. Disse endringene skulle evalueres innen utgangen av kommunestyreperioden. Kommunestyret ser fram til en evaluering innen 30. april 2018, slik at kommunestyret eventuelt kan gjøre endringer ved budsjettreguleringen i juni 2018.

15. Stortingets håndtering og finansiering av forventede utgifter gir rom for usikkerhet. Dette til barnehagenorm, lærenorm, samt frafall av eiendomsskatt på verker og bruk. Disse ytre faktorene, samt kommunens egen evaluering jfr. pkt 14, vil med stor sannsynlighet være avklart til juni 2018, slik at Brønnøy kommunestyre kan vurdere ressursbruken til oppvekst. Usikkerheten knyttet til de ytre økonomiske rammefaktorene gir ikke rom for å fravike det oppsatte økonomiske rammeplanen ytterligere pr dags dato. Likevel er det grunn til å signalisere vilje til å disponere midler i budsjettregulering 1 og/eller 2 som et resultat av evalueringen i punkt 14.

De to punktene kan oppsummeres til at Arbeiderpartiet ser fram til evalueringen av kuttprosessen og signaliserer at det er vilje til å gjøre endringer på budsjettet for 2018 i siste møte før sommeren hvis partiet ser at det er behov for det.

Senterpartiet vil flytte millioner til barnehager og personalsjef

Trond Sverre Horn og Senterpartiet ville gjøre mye større endringer i forhold til rådmannens innstilling. De hadde følgende forslag til budsjett for 2018:

Tilførsler:

Barnehager 4,0 mill

Personalsjef 0,8 mill

Skolemåltid v/ ungdomsskolene 0,55 mill

Øke antall lærlinger 0,3 mill

Materialutgifter barn og gravide v/legebesøk 0,1 mill

Totale utgifter 5,75 mill

Inndekning:

Legekontoret  2,0 mill

Reduksjon reiseutgifter/bevertning 0,5 mill

Av budsjettoverskuddet(buffer) 3,25 mill

Total inndekning 5,75 mill

For økonomiplanens balanse i fireårsperioden fastsettes eiendomsskatten til 7 promille.

Rest budsjettoverskudd 2018  8,15 mill

- Vi har flyttet på 1,1 prosent av budsjettet. Det er lite, men vil bety ganske mye for mange. Jeg vil invitere alle gruppelederne til drøftinger for å se om det er mulig å komme fram til et omforent budsjett for Brønnøy kommune. Det er viktig å gjøre et forsøk før siste klubbe slås, sa Trond Sverre Horn.

SV vil ha personalsjef og flere ansatte i barnehagene

Steve Saltermark fra Brønnøy SV la fram følgende forslag til budsjettendringer for 2018 og økonomiplanen videre:

Utgifter/tapt inntekter:

Reduksjon av eiendomsskatt med 1 prom  for 2018:        3.3 mill

Utgifter lønn personalsjef 0.5 år:                                      0.5 mill

Utgifter barnehage:                                         inntil         2,5 mill

Totalt for 2018 inntil kr. 6.3 mill

Beløpet dekkes ved at buffer for 2018 reduseres med 6.3 mill, ned til 5.084 mill.

For resten av økonomiplanperioden vil personalsjefstillingen  gi seg utslag i 1 mill i økt kostnad og tilsvarende reduksjon av buffer i årene 2019 - 2021.

"Verbalforslag":

A. Vi vil ha utredet kostnadene for et måltid og frukt og grønt i grunnskolen. Og mulige måter å gjennomføre dette på.

B. Vi ber om at det i kommende budsjettarbei søkes rom for disse stillingene: En stilling som næringssjef, en fysioerapistilling (som har stått ledig), en ny ergoterapistilling og en helsesøsterstilling.

Høyre vil senke eiendomsskatten

Synnøve Egeness Lilleli og Høyre vil senke eiendomsskatten neste år og signaliserer også at de vil ta skatten enda mer ned fra 2019.

Gruppeleder Synnøve Egeness Lilleli la fram Høyres forslag:

- Vi satte oss fore å rydde opp i kommunestyret. Jeg vil si etter det vi fikk presentert i dag at det har vi langt på vei gjort. Vi økte eiendomsskatten til maks for å komme ut av uføret. Vi tenker at nå har vi gjort det vi lovet og da kan vi sette denne ned igjen. Vi tar på alvor bekymringsmeldingene som kommer om barnehagene, men vi vil på lik linje med andre vente på evalueringen som skal gjøres før vi setter i gang noen tiltak, sa Lillei og la fram følgende forslag:

Eiendomsskatten i Brønnøy ble økt til 7 promille for å sikre balanse i kommunens økonomi og for at kommunen raskt skulle komme ut av ROBEK-lista. Tiltakene som et bredt flertall i kommunestyret besluttet er fulgt opp på en god måte, og kommunen ser ut til å kunne komme ut av ROBEK i løpet av 2018. I tillegg er det fattet politiske vedtak om Havbruksfond som vil kunne tilføre Brønnøy Kommune et betydelig millionbeløp fra og med 2018. En vesentlig del av de ekstra midlene kommunen tilføres bør benyttes til reduksjon av eiendomsskatten. Ut fra dette vil Brønnøy Høyre foreslå en nedjustering av eiendomsskatten i 2018 fra 7 til 6 promille. I tillegg vil vi anmode rådmannen at det i løpet av første halvår også foretas en vurdering av muligheten for at eiendomsskatten på boliger fra 2019 kan reduseres til 4 promille, og evt konsekvenser av dette. Det langsiktige målet er fortsatt en fjerning av eiendomsskatten på boliger.

Cirka 14.30 gikk politikerne ut av salen for å gjennomføre gruppeledermøte.

Det ble gjennomført et møte mellom gruppelederne i de ulike partiene for å - om mulig - bli enig om et omforent forslag til budsjett. Fra venstre: Trine Engen (fristilt), Synnøve Egeness Lilleli (H), Trond Sverre Horn (Sp), Steve Saltermark (SV), Torstein Moe (V) og Siv Aglen (Ap).

Etter hvert ble fristilte Trine Engen, SV og Høyre koblet ut og Arbeiderpartiet, Venstre og Senterpartiet fortsatte sine samtaler bak lukkede dører.

Venstre (ved den skjulte varaordfører og gruppeleder Torstein Moe), Senterpartiet (ved Trond Sverre Horn med ryggen til i midten) og Arbeiderpartiet (ved Siv Aglen) gjennomførte egne forhandlinger for å komme fram til et omforent budsjettforslag.

Arbeiderpartiet vil gi 400.000 til sommerjobber og materiell på legekontoret

Etter gruppemøtene gikk Siv Aglen fra Arbeiderpartiet igjen på talerstolen og la fram et nytt forslag på vegne av Arbeiderpartiet, Venstre og Senterpartiet:

14. Fra og med budsjett / økonomiplan 2016 ble det foretatt reduksjoner i Brønnøy kommunes drift og en omorganisering hvor bl.a. rammene for oppvekstsektoren redusert med betydelige midler og personalsjeffunksjonen ble desentralisert. Disse endringene skulle evalueres innen utgangen av kommunestyreperioden. Kommunestyret ser fram til en evaluering innen 30. april 2018, slik at kommunestyret eventuelt kan gjøre endringer ved budsjettreguleringen i juni 2018.

15. Stortingets håndtering og finansiering av forventede utgifter gir rom for usikkerhet. Dette til barnehagenorm, lærenorm, samt frafall av eiendomsskatt på verker og bruk. Disse ytre faktorene, samt kommunens egen evaluering jfr. pkt 14, vil med stor sannsynlighet være avklart til juni 2018, slik at Brønnøy kommunestyre kan vurdere ressursbruken til blant annet personalsjef, oppvekst generelt og barnehagesektoren spesielt. Usikkerheten knyttet til de ytre økonomiske rammefaktorene gir ikke rom for å fravike det oppsatte økonomiske rammeplanen ytterligere pr dags dato. Likevel er det grunn til å signalisere vilje til å disponere midler i budsjettregulering 1 og/eller 2 som et resultat av evalueringen i punkt 14.

16. Det er gledelig at man i behandling av struktur for videregående skole på fylket lykkes i å bevare tilbudet om linje for Teknikk og industriell produksjon i Brønnøy. Brønnøy kommune har i dag ingen læringer innen teknisk sektor/eiendomsforvaltning. Kommunestyret ønsker at man i 2018 øker inntak av læringer innenfor særlig denne sektoren men også andre deler av kommunens virksomhet. Evt behov for midler tas i budsjettregulering.

17. Sommerjobb for ungdom har tidligere vært et svært godt tilbud i Brønnøy, og har vært et viktig tiltak gjennom mange år. Dette ønsker vi å reetablere, da det har stor betydning for ungdom under 18 år, som ofte sliter med å få seg jobb blant annet i butikkbransjen. Kommunestyret ber rådmannen organisere sommerjobb for ungdom, dette hovedsakelig innenfor eiendom og teknisk. Det settes av 300 000 kr til formålet. Tiltaket finansieres gjennom budsjettregulering.

18. Brønnøy kommune ønsker at kommunen skal dekke materialutgifter for barn og gravide ved legebesøk hos kommunehelsetjenesten. Vi anslår at utgiftene til dette beløper seg til 0,1 mill. Dette dekkes innenfor gjeldende budsjettområde.

19. Tilskudd til rådet for eldre og likestilling for funksjonshemmede økes til kr 50 000,- (for hver). Dette dekkes gjennom skjønnsmidler.

Dette forslaget ble enstemmig vedtatt. De opprinnelige forslagene fra Høyre, SV og Senterpartiet ble nedstemt.

Saksliste for kommunestyret 13. desember

PS 48/17Brønnøy Havn - Prisregulativet 2018
PS 49/17Brønnøy Havn - Budsjettregulering 2017
PS 50/17Brønnøy Havn - Virksomhets- og økonomiplan 2018- 2021
PS 51/17Møteplan 2018
PS 52/17Kjøp av nye nettbrett - politisk
PS 53/17Barnehagesatser 2018
PS 54/17Kommunalt tilskudd til private barnehager i Brønnøy 2018 - sluttbehandling etter innspill
PS 55/17Egenbetaling pleie og omsorg 2018
PS 56/17Spillemidler 2018 - prioritering
PS 57/17Trollfjell Geopark og Friluftsråd - finansiering
PS 58/17Lille Brønnøya kultur- og folkepark (ny behandling)
PS 59/17Innføring av VA-norm.
PS 60/17Renovasjonsgebyr for 2018
PS 61/17Budsjettregulering investeringer 2017
PS 62/17Budsjett og økonomiplan 2018 - 2021
PS 63/17Boligsosial handlingsplan for perioden 2017 - 2022
PS 64/17Alkoholpolitiske retningslinjer 2016 - 2020 - tildekking av alkoholholdig drikke
PS 65/17Valg av leder og nestleder til klagenemnda
PS 66/17Søknad om fritak fra kommunale verv - Helay Shah Mahmoud Ahmadi
PS 67/17Videre søknad om permisjon fra politiske verv - Leon Aune
PS 68/17Valg av Revisor for Brønnøy kommune