På fylkestinget denne uken skal klager på nedleggelse av Sauren-ferja behandles, i tillegg til at det skal vurderes lovlighetskontroll. Samtidig som delegasjonen fra Sør-Helgeland tok opp TIP ble det også forsøkt øvd press om Sauren-saken. Fylkesordførerens innstilling til lovlighetskontroll er at vedtaket sendes til departementet.

– Vi har hele tiden en dialog på dette med ferjer, særlig Sauren-sambandet. Der har vi kontakt med partiene våre, og har brakt budskapet videre til folk i opposisjonen også, sier brønnøyordfører Johnny Hanssen til BA.

Ifølge Hanssen er det lite trolig at kuttplanene vil spare penger.

– Det er ikke lagt frem noe regnskap som viser besparelser, jeg mener det ikke er noe å spare på deres modell. Vi mener unisont, fra selskapet som drifter ferja, til befolkningen, næringslivet, kommuner og regionråd, at dagens modell er den desidert rimeligste, sier han.

Han tror også at bedre registrering vil vise at det er flere personbilenheter (PBE) per døgn enn det man har trodd.

– Jeg tror det er godt mulig å komme over 10 PBE per døgn, slik at vi får tilskudd fra staten. Det har vært ei ekstremt god inntektskilde for fylket i de foregående årene med det tilskuddet de har fått, sett opp mot hva den koster, mener han.

Han peker på at det er 14 fastboende, og ikke tre slik fylket la til grunn.

– Om det er så mange flere fastboende er det nok også flere PBE i døgnet.