Forbrukerrådet har testet hvor gode landets fastlegekontorer er til å møte sine brukere. Det er ikke gjort en test av fastlegenes medisinske kompetanse, men heller hvor langt kontoret strekker seg for å informere sine brukere slik at de selv kan velge fastlege.

Testet service og informasjon

Forbrukerrådets testmedarbeidere har utgitt seg for å være privatpersoner og har deretter henvendt seg til samtlige fastlegekontor i Norge på e-post/sms, telefon og via kontorenes nettsider.

- Vi har sendt en e-post/sms, og ringt en telefonsamtale til hvert fastlegekontor. I begge tilfeller har kontakten inneholdt flere spørsmålsstillinger. I tillegg har vi lett etter 19 forskjellige informasjonselement på hver nettside som vi fant, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.

Legekontorene rangeres så fra 0-100 på fire kriterier: Generell info, konkret info, konkret service og digitale tjenester. Poengsummene legges sammen basert på en vekting der konkret info veier tyngst.

Brønnøy på 84. plass

Landets beste fastlegekontor basert på Forbrukerrådets test er Risavika legekontor i Rogaland med 78,2 poeng. 24 fastlegekontor i Norge får bare to poeng i testen.

I Nordland er det Lødingen legekontor som kommer best ut med 64,7 poeng totalt, men på en god andreplass finner vi Brønnøysund legekontor med 63,3 poeng. Legekontoret i Brønnøysund scorer 100 poeng på generell info, 48 på konkret info, 88 på konkret service og 55 på digitale tjenester. Det gir en 84. plass av over 1.400 legekontor i Norge.

Sømna på 13.

Sømna legekontor kommer også godt ut av testen med en totalscore på 58,5 poeng. Det gir 13. plass i Nordland. Sømna scorer blant annet 100 poeng på konkret service-kriteriet.

Kommunelegen i Vega får en totalscore på 6 poeng og havner dermed på 72. plass av de 77 legekontorene i fylket som ble testet. Det er 1.315. plass i Norge blant cirka 1.400 kontorer.

Bindal får 25,6 poeng og 59. plass i Nordland.

Vevelstad får 28,6 poeng og 48. plass i Nordland.