I  Sør-Helgeland regionråd tok Sp-politiker Kari Anne Bøkestad Andreassen  oppgjør med fylkesrådets presentasjon av ny ruteplan, samt faktagrunnlaget.

Må være ærlig

- Det sies så fint i forordet til ny ruteplan for ferje og hurtigbåt at den er tilpasset dagens behov og bidrar til vekst. Men jeg synes de skal være ærlig og si at det de presenterer er kutt. Situasjonen er at de har fått mindre overføringer fra regjeringen generelt, og må kutte, og ikke at de her legger frem noe som bidrar til vekst,  sier Andreassen som ser at regjeringen overfor fylket ikke har krevd samferdselskutt spesielt.

- Sittende samferdselsråd som har presentert planen er fra ditt eget parti, Senterpartiet. Hvordan opplever du det?

- I fylkesrådet sitter både Sp, Ap, Krf og SV  og dette er partier som jeg vil påstå alle vil ha levende distrikter. Spesielt Senterpartiet. Det er nær en umulig oppgave samferdselsråden er satt i. Når jeg nå kritiserer så gjør jeg det som politiker på kommunenivå fordi våre muligheter for utvikling og vekst rammes av denne ruteplanen for ferje og hurtigbåtdrift, sier Andreassen.

Hevder faktafeil

I likhet med brønnøyordfører Johnny Hanssen (Ap) som vil ha etterprøvd fylkets tallmateriale  lagt til grunn for nedleggelse av Sauren-ferja, mener Bøkestad Andreassen også at feil tall er lagt til grunn for Tjøttabassenget. Nå krever et samlet Sør-Helgeland regionråd å få et møte med samferdselsråden før fylkestinget i oktober, og både Hanssen og Andreassen har foreslått å få saken trukket på bakgrunn av sviktende tallgrunnlag.

- Før behandling må  faktagrunnlaget for planens konklusjoner være korrekt. For Tjøtta-sambandet ser vi  graverende feil i statistikken som ligger til grunn for fylkesrådets konklusjoner.  Vi har tidligere  fått innrømmet at det har vært underbillettering og og feilbillettering på sambandet. Her har også vært en lang rekke kanselleringer. Antall gjenstående biler på sambandene er heller ikke rapportert riktig. Planen må trekkes fordi grunnlagsmaterialet den er bygget på er feil, og det kan vi ikke akseptere, sier Andreassen.

Eggesvik ser ikke alternativ

Samferdselsråd Svein Eggesvik sier han aldri har hatt til hensikt å opptre uærlig.

- Vi spiller med åpne kort. Vi må forholde oss til budsjett slik fylkeskommuner må gjøre. Vi bruker brutto 1,8 milliarder på samferdsel. Skal vi bruke mer av våre bevilgninger til samferdsel,  da må vi se på strukturen i videregående skole eller ta ned budsjettet på kultur. Fylket må drive med omlag 4% overskudd for å ha penger til investeringer- hvis ikke har vi ikke investeringsmidler til  nye ferjer og veier. Vi er nødt å rasjonalisere og menere at vi har fåt til et bedre samferdselstilbud.  Kari Anne Bøkestad Andreassen sier hun  ser saken ut fra at hun er ordfører. Da er det helt rett av henne å påpeke det de mener ikke er rett. Vi hører det de sier og tar det med oss i saken videre, sier Eggesvik.

Skal se på faktagrunnlaget

Han sier fylkestinget uansett kommer til å behandle ferje og hurtigbåt-tilbudet i kommende møte.

- Hvis det er feil i faktagrunnlaget vil vi ta det med samferdselsavdelingen. Vi i prøver å produsere rette tall- og det er vi som politikere avhengig av å forholde oss til. Det er nå ikke noe som tilsier at vi må trekke saken, Fylkestinget vil behandle saken uansett i Svolvær, sier han. Samtidig stiller Eggesvik seg tilgjengelig for et møte med delegater fra Sør-Helgeland regionråd.

- Vi ønsker dialog, og vil prøve å få til møte.  Så får vi se på de forholdene som er. Uansett er det en utfordring for oss å få til et best mulig og mest mulig moderne samferdselskart, samtidig som vi sparer på det økonomisk. Vi  har gjort innsparinger i hele Nordland og Sør-Helgeland. I området rundt Sandnessjøen har de fått mest tilbake. Der skjærer vi minst ned,  slik at tilbudet skal bli best mulig. Fylkesv 17 er prioritert i vårt forslag, sier Eggesvik.

Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Svein Eggesvik (Sp) Foto: Simon Aldra