Solvoll er transportforsker ved Nord universitet, Handelshøyskolen i Bodø.

Det nye anbudet, som ble presentert av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mandag, og vil gjelde fra enten 1. januar 2020 eller 1. januar 2021, innebærer at dagens 11 ruter skal deles i tre pakker, to med fire ruter og én med tre ruter. Alle rutene vil gå tur-retur mellom Kirkenes og Bergen, og for de reisende blir det altså ikke snakk om å «bytte hurtigrute» tre ganger under reisen. Den nye kontrakten har en varighet på 10 år med mulighet for å forlenge med ett år.

– Når man klarte å drive sammen med tre rederi på 80- og 90-tallet må man klare det når man skriver snart 2020. Problemene som måtte oppstå er helt klart løsbare. Men det må fremstå som ett produkt, ei Hurtigrute, sier Solvoll.

Transportforsker Gisle Solvoll ved Nord universitet, Handelshøyskolen i Bodø.

– Lurt å dele opp

Sist anbudet var ute var det krav om å kunne betjene 11 ruter, og kort tidsfrist. Dette hindret ifølge Solvoll reell konkurranse om anbudet, og førte til bråk med EFTAs overvåkingsorgan ESA.

– Slik forrige anbud var, med 11 båter og kort tid fra anbudet ble avgjort til åpning av drift var det ingen konkurranse. Departementet fikk da problemer med EU og ESA som overvåker dette med kjøp og subsidier. Det kommer de utenom nå. Dette er lurt, de har slitt veldig med ESA. Norge er veldig pliktoppfyllende med å være best i klassen med EØS-avtalen, dette er sikkert klarert med EU nå, mener transportforskeren.

– Miljøkrav gir reell konkurranse

Han tror ikke det blir et stort problem å få kontrahert nye båter for nye tilbydere, selv om det ikke er veldig mye tid å gå på.

– Det er ei problemstilling. Skal du kontrahere en ny båt er det ikke gjort på kort tid å få den operativ. Det er ikke mer enn tida og veien for et nytt selskap som skal få inn nye båter. Det nye anbudet avgjøres innen 2019, så det burde gå å kontrahere en ny båt, det er også tonnasje som kan kjøpes og bygges om, sier han.

Det nye anbudet kommer imidlertid til å stille langt strengere miljøkrav enn tidligere. Klima- og miljøkrav skal sikre at CO2-utslippene fra skipene som betjener ruten blir betydelig lavere enn i dag, at skipene er tilrettelagt for landstrøm og benytter landstrøm der det er tilgjengelig i havn, samt at tungolje ikke kan benyttes som drivstoff.

– Siden det stilles store miljøkrav på de nye båtene er det ofte mer rasjonelt å bygge nytt enn å kjøpe eller bygge om, sier han.

Dette vil derfor ifølge Solvoll trolig føre til reell konkurranse om dette anbudet.

– Dagens operatør har jo også båter som sannsynligvis ikke tilfredstiller miljøkravene, de må sannsynligvis bygge nye eller bygge om. Det gir nok en jevnere konkurranse om dette anbudet, mener han.

Ønsker konkurranse

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ønsker konkurranse om Hurtigruten-anbudet, og regjeringen vil derfor ha tre pakker med ruter mellom Kirkenes og Bergen. Her fotografert på Brønnøy lufthavn tidligere i år, med Brønnøy-ordfører Johnny Hanssen (Ap) og et Widerøe-fly i bakgrunnen. Foto: Simon Aldra

Et annet aspekt forskeren mener er avgjørende er at man må by på hver enkelt pakke.

– Hver enkelt pakke skal evalueres, så om Hurtigruten vil by, må de by på pakke en, to og tre hver for seg, sier han.

I en pressemelding mandag sier samferdeselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at regjeringen er opptatt av konkurranse.

– Regjeringen er opptatt av å stimulere til konkurranse. Konkurranse bidrar til at vi oppnår et godt tjenestetilbud for kystbefolkningen – samtidig som de reisende og staten ikke må betale mer enn det som er nødvendig, sier han.

I dag har Samferdselsdepartementet avtale med Hurtigruten ASA for perioden 2012-2019, som kan forlenges med ett år. En endelig beslutning om å forlenge avtalen med ett år vil bli fattet i løpet av anbudsprosessen.

ESA viktig

Det fremgår av pressemeldingen at alle dagens havner vil bli anløpt i det nye anbudet også.

Av den kommer det også frem at forholdet til ESA var en viktig del av beveggrunnen for å dele opp anbudet.

– I en vurdering av statens kompensasjon til Hurtigruten i gjeldende avtale, har EFTAs overvåkningsorgan (ESA) kommet til at det ikke foreligger ulovlig statsstøtte. ESA signaliserte samtidig at det er viktig å legge til rette for mer konkurranse ved fremtidig kjøp av tjenester i denne størrelsen. Samferdselsdepartementet har hatt dialog med ESA i forberedelsene til utlysning av ny konkurranse. ESA har gitt uttrykk for at departementet har lagt til rette for en konkurranse som vil innebære at statsstøtteregelverket overholdes, heter det i pressemeldingen.

– Aktuelt for Torghatten

Torghatten-sjef Brynjar Forberskog, her avbildet under Ramtindkonferansen i år, er interessert i Hurtigruten-anbudet. Foto: Simon Aldra

Transportforsker Solvoll peker blant annet på Torghatten ASA som en aktuell aktør som kan konkurrere om én av de tre pakkene.

Torghatten-sjef Brynjar Forberskog har tidligere uttalt at han mener en slik tredeling vil gjøre «hurtigruteruta» mer aktuell for konsernet.

– Vi følger denne prosessen, sa Forbergskog tidligere i år.

Da var han glad over at ruta blir oppdelt.

– Det gjør det mer interessant for oss, sier han til avisen, og legger til at han ser både fordeler og ulemper med flere operatører på anbudet.

Miljøvernere ikke helt fornøyd

Miljøorganisasjonen ZERO er imidlertid ikke helt fornøyd.

– Det er bra Regjeringen nå stiller krav til utslippsreduksjoner og bruk av utslippsfri landstrøm for det nye kystruteanbudet, men regjeringen utnytter ikke mulighetene anbudet gir til å bidra til få til morgendagens utslippsfrie skipsfart som den verdensledende norske maritime industrien kan levere, mener ZEROs teknologiansvarlig, Marius Gjerset i en pressemelding fra orgaisasjonen.